– Hvorfor MÅ ungdomstrinnet i Alsvåg legges ned?

At vi, jeg og min familie, flyttet hit var litt tilfeldig, men det var jobb til oss begge voksne, det var avgjørende.

Jeg ble fascinert av bygda, den var levende. Vi så en lang revytradisjon der ungene var med fra starten 8. klasse som «kråker», som unge voksne hadde de ti års erfaring fra sceneopptreden.

Unge voksne var flyttet tilbake og etablerte seg for at egne unger skulle få så trygg og god oppvekst som de selv hadde, og for å ta vare på familie-eiendom/tradisjon/drift – og det var skole for hele løpet fram til videregående.

Det var avgjørende for oss da vi kom med to unger i skolealder. At forholdene ligger til rette for ungenes skolegang, er et argument for å bosette seg nettopp der dette er mulig.

Kommunen fikk bruk for min kompetanse som jeg kom med, og jeg har i over 20 år vært lærer ved skolen.

Et stabilt kollegialt miljø, og et stabilt elevmiljø som annethvert år har kjempet imot nedleggingsforslag fra kommunen, en stadig gjentagende slitasje, ikke en støtte til en godt fungerende skole.

De siste 13 årene har alle 16-åringer i skolekretsen og en rekke foreldre og besteforeldre reist i skolens regi til Krakow og Berlin og fått med seg både europeisk storbykultur og sett ruinene av nazismens folkemord. Til våren går tur nummer 14.

Denne skole-styrte prioriteringa faller bort ved nedleggelse av ungdomstrinnet. Skolens samarbeid med to lokale, nærliggende bedrifter, med arbeidspraksis i produksjonsbedrift, deltagelse i lokalt næringsliv, mulighet for å etablere forhold for framtidig sommer- og kveldsjobb, faller bort.

Skolens kulturkveld, et løft for 1. til 10, der de små ser opp til de stores prestasjoner og de store begeistres av de små fordi de husker de har vært det selv.  Ei forestilling som samler to fulle forsamlingshus, som skaper forventning og glede, faller bort.

VOL-journalist kommenterer: – Politikerne er svar skyldig om ungdomstrinnet i Alsvåg

Ny barnehage bygges nå og vil danne en flott helhet for oppvekst og fellesområde for alle fra 1 til 16 år i oppvekstperioden. Snart er gang- og sykkelveien framme ved skolen, da faller behovet for skolebusstransport nesten bort, ungene/ungdommen kommer seg på skolen på trafikksikker vei.

Er det et av kommunens «folkehelsetiltak» å sette ungdommene i Alsvåg skolekrets på buss til og fra Myre?

Hvorfor legge ned et «winning team»? De ansatte har stabilt lite sykefravær, langt under kommunens målsetninger. Skolen scorer høgt på nasjonale prøver og eksamen og har i alle år dradd opp kommunens gjennomsnitt.

Klasser har i flere omganger vært blant de mest høytscorende fylkesmessig og nasjonalt. Vi har en skole med et nærmiljø optimalt for en skole, ikke bare idrettsanlegg med alpinbakke og lysløype, men også fjære, ferskvann, elv, myr, skog – biotoper enhver skole kunne drømme om, alt tilgjengelig på barneføtter i løpet av en undervisningstime.

Det argumenteres for nedleggelse at det blir mangel på kvalifiserte lærere; jeg er en den eneste som når pensjonsalder i 2018.

Tidligere elever er under lærerutdanning og ønsker seg tilbake til det de opplevde som en god skole. Det blir neppe mangel, men heller et luksusproblem å velge blant flere kvalifiserte som en ønsker tilsetting.

Det argumenteres med at miljøet er for lite. Nei, klassestørrelsene holder bra for undervisning, også de kommende årene.

All forskning viser … Problemet er at det virker som politikerne i kommunestyret ikke er interessert i hva forskning viser, vedtaket gjøres uten holdbare argumenter, det tas ikke hensyn til skoleforskning, men fordi noen «synes og tror». Vi har ei god skole med et godt læringsmiljø, nært forhold til foreldre og næringsliv lokalt - skolen samler folk.

Hadde det ikke vært bedre å satse på livskraftige enheter i Øksnes-skolene? Støttet opp under gode pedagogiske enheter slik at disse beholder sin livskraft, virker til trivsel og bosetting og ikke tappe livskraftige enheter for energi.

Fulle klasser på én skole er et rasjonaliseringstiltak og kan virke som et forsøk på økonomisk innsparing, det er ikke et forslag for pedagogisk utvikling, det er ikke ei satsing på livskraftige bygder, men er tapping av bygder.

Forskning viser at mindre klassestørrelser (mindre enn fulle klasser) gjør at elevene tar lengre utdanning, statistisk vil disse elevene få ei høyere lønn. Altså langsiktige virkninger av å satse på mindre enheter og investere i disse.

Øksnes kommune er blant de som har den laveste stykkprisen per elev. Kommunestyret har kanskje som mål å være den kommunen som bruker minst på grunnskoleutdanning? Som pedagog og samfunnsborger kunne jeg ønske ei positiv satsing på skole framfor denne negative.

Tor Storm-Johansen, lærer ved Alsvåg skole

Les flere saker om nedleggelsen:

Øksnes AP: – Vanskelig sak

Krever at vedtak om Alsvåg-nedleggelse oppheves

– Politikerne er svar skyldig om ungdomstrinnet i Alsvåg

Reagerer på at ingen ble hørt før nedleggelsen

Ordføreren: – Den tøffeste avgjørelsen jeg har vært med på å ta

– FAU ved Alsvåg skole ikke spurt om å gi en uttalelse

Ungdomstrinnet i Alsvåg legges ned