«Det blir økt konkurranse på det norske innenriksnettet når Widerøe om kort tid åpner for bestilling av Norwegian-flygninger og gjennomgående reiser på sine anbudsruter i Norge,» skriver Norwegian i en pressemelding på sine nettsider.

Det betyr i første omgang at Widerøe skal selge såkalte gjennomgående billetter - altså at du kan bestille hele reisen fra Widerøes nettsider, hvor da deler av strekningen er en Norwegian-flyvning. Det gir reisende flere alternativer fra flyplasser hvor Widerøe-flyene går.

Kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe forklarer endringa slik overfor VOL:

– Du kan reise på én billett. Du kan begynne reisen med Norwegian, og fullføre med Widerøe. Det gjelder i første omgang bare anbudsrutene, og ruter kobla på dem. De rene kommersielle rutene er ikke, sier Brandvoll. I praksis betyr det følgende:

– Det er en del ruter som har mange stopp. Bodø-Skagen-Skagen-Andøya osv., og da kan vi ha noen i dette løpet som er anbudsruter, noe kommersielt. De rundturene hvor det er mix av kommersielt og anbud, er inkludert. Direkteruta mellom Oslo og Skagen er ikke inkludert.

Det betyr altså at publikum kan kjøpe slike gjennomgående billetter dersom det er en tur som går via Skagen som et av flere stopp på ruta, men ikke dersom det er en direktetur fra Skagen til Oslo.

Planen er at Widerøe skal legge ut de første gjennomgående reisene i mars. Kun inneriksstrekninger er inkludert:

  • Oslo - Røros

  • Alle ruter mellom Oslo og Bergen til Sogn og Fjordane og Ørsta/Volda

  • Alle ruter mellom Trondheim og Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen)

  • Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos

  • Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, bortsett fra Bodø - Bardufoss, direkteruter fra Oslo til Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen) og Lofoten (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)

  • Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø

  • Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes