– Glassproduksjon er den suverent mest miljøbelastende enkeltfaktoren ved Vinmonopolets virksomhet. Derfor ønsker vi nå å legge bedre til rette for kunder som ønsker å gjøre smarte valg, sier Rolf Erling Eriksen, miljørådgiver i Vinmonopolet til Dagbladet.

Målet er at alle nylanserte viner til under 150 kroner i år skal være tappet på miljøsmart emballasje.

– Vi regnet ut at ved å bytte fra glass til lettglass for én konkret vin blant polets ti bestselgere, ville man redusere utslippene av CO2 med 175 tonn. Dette tilsvarer utslippene fra 36 bilturer rundt jordkloden. Ved å bytte til plast vil effekten bli enda større, forteller produktsjef i Vinmonopolet, Monika Wessel.

De vurderer også pant på plastflasker.

– Dette for å sikre så høy returandel som mulig. Retursystemet for glass fungerer utmerket med svært høy returandel, så pant her er ikke aktuelt, sier Eriksen.