Meningene om de lokale prisene på drivstoff i Vesterålen, er like sammensatt som bilførerne. Vi snakket med to bilførere som må betale mer for å kjøre bil i vårt distrikt.

Ivar Pedersen fra Sortland synes det er horribelt at et av verdens største oljeproduserende land skal ha så høye priser på bensin og diesel som det Norge har.

Ivar Pedersen synes bensinprisene er for høye. Foto: Marius Birkeland

Går ut over næringslivet

– De økte drivstoffprisene går helt sikker ut over det lokale næringslivet, spesielt de som kjører mye i vårt distrikt. For min personlige økonomi har det ikke så mye å si, ettersom jeg ikke kjører så mye bil privat, sier Ivar Pedersen fra Sortland.

Selv har han sett at det i forrige uke var to kroner forskjell mellom drivstoffpumpene i Reine og Svolvær i Lofoten. Ifølge ham varierer drivstoffprisene mye mer i Lofoten, sammenlignet med forholdene i Vesterålen.

Inger Lise Brun synes at drivstoff skal koste litt. Foto: Marius Birkeland

Et spørsmål om miljø

Inger Lise Brun, også hun fra Sortland, sier på spørsmål fra Vesterålen Online at hun synes drivstoffet skal koste litt.

– Jeg vil at folk skal tenke på miljøet før de setter seg i bilen. Prosentvis er ikke prisøkningen så høy som mange skal ha det til, dersom vi ser utviklingen i et 20-års perspektiv, sier Inger Lise Brun til Vesterålen Online.

Hun har tidligere bodd sørpå, og har erfart at drivstoffprisene er mye lavere der, sammenlignet med Vesterålen.

– Når drivstoffprisene gir oss en smell, får vi kanskje tenkt oss litt om før vi kjører bil, sier Inger Lise Brun til Vesterålen Online.

Helt bak mål

– En bensinpris på 19 kroner literen, som i Finnmark, er «helt bak mål». En bensinpris på 17 kroner, som i Vesterålen, er jeg ikke glad for, sier Jon Lian, nestleder i Norges Automobilforbund Vesterålen. Lian bor på Andenes og har vært en «bilmann» hele sitt liv. I 1980-årene var han med NAFs øverste styre.

Regn med enda høyere priser

På grunn av de lave oljeprisene de tre siste årene, har det vært lite debatt om bensinprisen. Men nå koster ett fat olje mer enn 80 dollar fatet, og ekspertene spår fortsatt økning. Det kan bety høyere priser.

Det liker Lian dårlig. Han er ikke helt trygg på at bensinselskapene bare tar hensyn til oljeprisen og avgiftene.

– Bensinpris på 19 kroner literen i Finnmark er «bak mål», helt horribelt. Finnmarkingene, tromsbuene og nordlendingene er helt avhengig av bilen. Vi har nemlig ikke det kollektivtilbudet som de har innenfor «Ring 3» i Oslo. 19 kroner literen blir i denne sammenhengen meningsløst, særlig for barnefamilier, som har mange transportoppdrag til treningshaller og musikkøvelser, mener Lian.

På toppen av høye bilavgifter

Han sier at høye drivstoffpriser kommer på toppen av høye bilavgifter og stadig flere bomringer, også i distriktene. Samlet får bilistene et altfor høyt avgiftstrykk, mener han.

– Hva kan gjøres?

– Tidligere var det en fraktutjevningsordning på drivstoff. Kanskje kan den gjeninnføres?

Lite å gjøre med

I Stortingets spørretime onsdag ville Senterpartiets Geir Pollestad ha svar på om finansminister Siv Jensen mener en bensinpris på 17 kroner er akseptabel.

– Jeg kan ta ansvar for veldig mye. Men at oljeprisen nå har nådd 80 dollar fatet, er det veldig lite finansministeren i Norge kan gjøre med, sa Jensen, som la til at bilrelaterte avgifter samlet sett har gått ned med nesten to milliarder kroner under dagens regjering.

Pumpepris i Vesterålen fredag ettermiddag, eks. rabatter.

StasjonPris 95
Shell, Sortland16,60
Shell Melbu16,70
Shell Andenes16,78
Circle K, Sortland16,80
Bunker Oil Straume16,81
Circle K, Stokmarknes16,82
YX Sigerfjord16,82
Best Åse16,91
YX Straume16,94
Esso, Sortland17,03
Esso Myre17,07
StasjonPris diesel
Shell, Sortland15,16
Shell Melbu15,26
Bunker Oil Straume15,82
Shell Andenes15,90
Circle K, Sortland15,91
Circle K, Stokmarknes15,93
YX Sigerfjord15,93
Esso, Sortland15,95
Esso Myre15,99
Best Åse16,02
YX Straume16,05

Prisene ble innhentet mellom klokken 1400 og 1500 fredag.