Det har vakt oppsikt at tre amerikanske Poseidon P8-fly nå opererer ut fra Andøya flystasjon. Flyene var først i Bodø, men er nå flyttet til Andøya.

Nettstedet aldrimer.no har skrevet mye om at 333-skvadronen på Andøya ikke har vært i stand til å levere nok mange overvåkingstokt, og at det er derfor de amerikanske flyene nå er på Andøya.

– I flere omganger har det ikke vært noen operative tokt på over en uke, mens forsvarssjefens bestilling lyder på fem operative tokt hver uke, skriver aldrimer.no.

– Normalt

Verducci sier at skvadronen han representerer disponerer sju Poseidon P8-fly og at tre av disse nå er på Andøya.

– Vi er holder til i Jacksonville i USA, men er stasjonert rundt om i verden. Normalt flyr vi ut fra Sigonella-basen i Italia, men opererer ofte ut fra forskjellige NATO-baser. Dette er helt normalt, sier Verducci.

– Det har vært spekulert i at dere jakter på en spesiell russisk ubåt. Hva gjør dere her på Andøya?

– Det er ingen spesiell årsak til at vi er her. Vi utfører rutineoppdrag over internasjonale havområder og i internasjonalt luftrom. Vi samarbeider tett med Forsvarets operative hovedkvarter og enheter i det norske forsvaret, sier Verducci.

Trangt om plassen

Han sier at to av flyene først opererte ut fra Bodø for å delta i en øvelse.

– Årsaken til at vi var i Bodø, var at det var mangel på flyoppstillingsplass på Andøya, sier Verducci.

Andøya flystasjon har nylig hatt besøk av tyske overvåkingsfly. Cato Eliassen ved Andøya flystasjon opplyser at det også var problemer med å skaffe nok overnattingsplasser.

Kommenterer ikke Andøya

– Hvordan er det å operere ut fra Andøya?

– Det vil jeg ikke kommentere, men vi har blitt tatt godt i mot i Norge, både i Bodø og her på Andøya, sier han.

– Hvor lenge skal dere være her?

– Utfra sikkerhetsmessige årsaker kommenterer vi ikke lengden på en utplassering, sier Verducci.

Brynjar Stordal er pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø. Han opplyser til aldrimer.no at de amerikanske P8-flyene blir i Norge inntil videre.

– Ganske likt Orion

Verducci har tidligere jobbet med Orion-fly, som er det Norge har i dag. Nå er det P8 som gjelder, som også er den flytypen Norge skal kjøpe.

– I operasjon er det ingen stor forskjell på de to flyene, bortsett fra at P8 er et nyere fly. Vi tok med oss mye av teknologien fra Orion over til P8 med noen forbedringer, sier Verducci.