Toine C. Sannes i Miljøpartiet de Grønne peker på at militær flyplassdrift på Evenes får store miljøkonsekvenser.

– Dette er noe som har kommet fram veldig seint i prosessen, det faktum at Evenes flyplass ligger midt inne i et Ramsar-vernet våtmarksområde. Ramsar-konvensjonen og reguleringene rundt det, er den sterkeste vernebestemmelsen vi har i Norge, sier Sannes. Kjerkvatnet naturreservat ligger inntil dagens flyplass, og er særlig utsatt. Kjerkvatnet har sin største betydning som beite- og trekkområde for ender og andre våtmarksfugler.

Hun forteller at om man ser Evenes fra lufta, vil man se at landingsstripa ligger klemt inn mellom mange vann.

– På hele Evenes er det trangt og vann på alle kanter. Og alle disse vannene er vernet, bare i utgangspunktet er jo det problematisk. Det fins to stoff som brukes i dag for å avise fly og rullebane. Aviform og Urea.  Det er kun Aviform som er godkjent brukt på Evenes og som brukes av Avinor, sier Sannes.

Får flyene til å korrodere

– Så ble det kjent i sommer at de nye jagerflyene F-35 ikke kan lande på en rullebane som er aviset med Aviform. Dette fremkommer i et åpent informasjonsmøte som Forsvarsbygg holdt for en tid tilbake. Der sies det rett ut at det godkjente middelet Aviform får de nye jagerflyene F-35 til å korrodere. På godt norsk heter det ruste, påpeker Sannes.

– Alternativet, Urea er et kraftig gjødningsmiddel som vil medføre økt algevekst, og i tillegg kan urea i nedbrytningsprosessen omdannes til ammoniakk som er svært giftig for fisk og andre vannlevende organismer

– Urea er tillatt brukt på Andøya, men altså ikke på Evenes. Da blir det store spørsmålet, hva skjer når man har ett stoff man kan bruke, men som får flyene til å ruste. Og ett stoff som ikke er godkjent brukt på Evenes, sier Toine C. Sannes.

Hun tilføyer at Forsvarsbygg kan søke Fylkesmannens miljøvernavdeling om dispensasjon, noe hun hun tviler sterkt på vil bli innvilget på grunn av vernestatusen.

Har utelatt kostnadene

– Nå ser vi at det utredes to alternative forslag. Det ene er å unngå avisingsstoff helt ved å legge varmekabler i rullebanen. Her er det altså snakk om et enormt område som skal dekkes av legges varmekabler, sier Sannes. Jeg tør ikke tenke på driftskostnadene, og det tør visst ikke Forsvaret heller, sier hun syrlig.

Miljøpolitikeren har finlest PWC-rapporten om Evenes, og ifølge Sannes eksisterer det ikke her noe kostnadsoverslag for hvordan man skal løse dette.

– Kostnader for å bygge opp og drifte varmekabler er kroner null i rapporten. De har rett og slett ikke tatt med kostnadene det vil medføre å bygge og drifte dette, sier Sannes.

Det andre alternative forslaget slik Sannes har forstått det er å lage et system med grøfter, rør og drenering.

– Slik at man kan bruke Urea og sluse det ned i rør, hvor det skal ende i en tank. Fra Andøya-miljøet har jeg fått forklart at det i mange tilfeller brukes fres for å rydde en rullebane, og en snøfres av de dimensjonene som brukes kan kaste snø 50 meter med gunstig vind. Men rullebanen ligger helt inntil vannet, påpeker Toine C. Sannes som selv har vært på Evenes og tatt bilder for å få synliggjort hvor nærme dette ligger.

Skal man samle opp Urea er det enormt mye væske som må gjøres av et sted. Hvor skal dette deponeres? Og ikke er det hensyntatt hva det vil koste økonomisk, det er uforståelig. Men det er mye som er uforståelig i denne saken, sier Toine C. Sannes. - Jeg kan ikke drømme om at Fylkesmannen skal godkjenne slike planer, sier hun.

– Burde ringt mange varselklokker

Miljøpartiet de Grønne vil stå på kravene for miljøet.

– MDG er på banen og jeg har fulgt denne saken siden starten. Jeg har skrevet brev til Forsvarsdepartementet angående det jeg mener er en dårlig prosess. Statens eget internkontrollsystem sier at når staten skal gjøre ei investering på over 750 millioner kroner så skal det gjøre en konseptvalgutredning (KVU). Og dette er noe som skal gjøres før man velger konsept, det ligger jo i ordet.

- I dette tilfellet har regjeringen gått til Stortinget og fått flertall for at MPA flyene skal stasjoneres på Evenes, altså valgt konsept uten at det i forkant er gjort en KVU. Man får Stortinget med på et vedtak, med usikre kostnadsberegninger. Med den historikken Forsvaret har med enorme overskridelser og gjentatte feilinvesteringer, burde man ha lært av sine feil og sørget for god kvalitetssikring i prosessen. Og det burde ringt mange varselklokker blant stortingspolitikerne, poengterer Sannes.

Konseptvalgutredning er statens eget internkontrollsystem.

– Jeg spurte Forsvarsdepartementet allerede i sommer om manglende KVU, og fikk ikke uventet et «God- dag-mann-økseskaft-svar». Hadde man fulgt statens egne retningslinjer ville alle forholdene blitt avdekket før man tok ei vurdering og ville blitt vektlagt før Stortinget tok et valg, sier hun.

At Forsvarsdepartementet kan sende fra seg et helt intetsigende svar, synes MDG-politikeren vitner om arroganse.

– Setter vår lit til Støre

– Miljøhensyn er kommet helt i bakleksa i denne saken. På Andøya har de utslippstillatelse for Urea og man har ikke den problematikken, sier Sannes, og poengterer:

– MDG er overhodet ikke glad i miljøutslipp, og utslipp skal holdes på et minimum. Men skal vi ha fly i lufta, må det avises. Andøya er sånn sett godt egnet, fordi utslipp går i sandbunn, sier hun.

– Nå setter vi vår lit til at Støre tar ansvar, og viser klokskap og handlekraft. Forsvarets ukritiske pengebruk kan ikke få fortsette.  MDG vil støtte et dokument 8 forslag, sier Sannes.