Henriksen ønsker å presentere Roadcap som et alternativ til rassikring på fylkesvei 82 mellom Bleik og Andenes. Debatten raser i Andøy etter at det ble kjent at Andøya Space Center ønsker å få bort veitrafikken forbi Oksebåsen. Det er lansert flere tunnelalternativer, men det kan finnes andre løsninger.

Rassikring

– Roadcap AS utvikler nå et nytt rassikringskonsept som er patentert. Vi har fått støtte fra Innovasjon Norge og Statens vegvesen. Roadcap AS har underskrevet en intensjonsavtale ved Vegvesenet for å utvikle konseptet.

– Det planlegges en pilotinstallasjon på fv. 117 i Rogaland som går ut på å rassikre utgangen fra en tunnel. Jeg ser fv. 82 som et velegnet område for en pilot nummer 2 langs hele den rasutsatte strekningen. Man kan da velge om man vil ha åpen eller lukket løsning utover havet, sier Henriksen. Han viser til at det må lages styrkeberegninger i forhold til fallenergi.

– Utgangspunktet er en design på 5000 K-joule (5 tonn i 100m fritt fall).

Midlertidighet

– På hjemmesiden deres står det at dere utarbeider midlertidige løsninger? Hvordan kan det konkurrere mot Nordland fylkeskommunes avsatte 263 milkoner kroner til tunnel?

– Midlertidighet er så mangt. Det kan være snakk om 30–50 år, men dette vil vi gjerne få snakke med Nordland fylkeskommune om. Jeg jobber for å få i stand et møte med rasekspertene deres, sier Henriksen. Han har kontor i Harstad, men har fritidsbolig i Risøyhamn.

– Jeg er utdannet geolog med lang erfaring fra oljeindustrien. På hovedkontoret i Sandnes er gründer og daglig leder Knut Pedersen sivilingeniør fra NTH (gruvedrift) med erfaring fra oljeindustrien, mens daglig leder Jens Myklebust er sivilingeniør fra NTH (maskin) med erfaring fra landbasert- og oljeindustri, sier Henriksen.

Kostnader

– Hva er kostnadene til deres opplegg?

– Vi går foreløpig ikke ut med priser. Det vil vi ta opp i møte med veivesenet, sier Henriksen.

– Hvor lang tid bruker dere på å levere?

– Vi kan ha en Pilot-installasjon for deler av området satt opp i løpet av høsten, sier Henriksen. Roadcap ser for seg å kunne gjennomføre mulighetsstudie / forprosjekt i løpet av sommeren. De ønsker så tidlig som mulig å komme i kontakt med kommunen, Andøy Space Senter og vei vesenet. I denne sammenhengen vil bruk av lokal industri bli vurdert.

Spennende løsning

Daglig leder Birger Elverum i Andøy Næringsforening håper Nordland fylkeskommune ser på flere muligheter for rassikring enn tunnel.

– Vi har hatt telefoner far medlemmer som ønsker at næringsforeningen skal løfte fram andre alternativer som kan bevare nasjonal turistvei-statusen. Roadcap har vært i kontakt med oss og jeg synes de har en spennende løsning som jeg håper det er mulig å finne ut mer om, sier Elverum.

– Vi har medlemmer som er blant de fremste i landet innenfor tunnel- og veianlegg, samt medlemmer med ulike ønsker om løsninger på de rasfarlige veistrekningene. Det er viktig for oss å ivareta deres interesser. Et ønsket scenario hadde vært om Roadcap-løsninger for Nord-Norge ble produsert i Andøy og fraktet ut fra noen av de nye havnene som er planlagt. Prosjektering og dronefilming i nye anleggsprosjekter kunne utføres i samarbeid med våre medlemmer som innehar stor kompetanse på disse områdene, sier han. Hovedfokuset er å få en sikker vei mellom Bleik og Andenes, men dersom man også kan bevare nasjonal turistvei ser han det som en vinn-vinn-situasjon for alle parter.