– Jeg fikk helt sjokk da jeg fant ut at jeg hadde kommet på andreplass. Jeg må innrømme at det kom en liten tåre da jeg fikk vite resultatet, sier en svært glad Susann Nordmo, frukt- og grøntansvarlig i Coop Marked Dverberg.

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønt som for 11. år på rad arrangerer NM i frukt og grønt.

Hensikten med konkurransen er å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker med 20 prosent innen 2021, i tråd med myndighetenes anbefalinger.

Dette gjøres ved å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige i butikkene og de kategoriansvarlige i kjedene, som gjør en viktig jobb for å friste kundene til å bruke mer frukt, bær og grønnsaker.

Nordmo var alene på jobb da prisen skulle deles ut i Oslo, og fikk dermed ikke med seg selve utdelingen, melder Coop i en pressemelding.

– Plutselig fikk jeg en SMS om at jeg hadde kommet på andreplass. Jeg måtte lese meldingen noen ganger før det gikk opp for meg. Jeg brenner for frukt- og grønt, og ble veldig rørt over å få en slik pris, sier hun.

– Gode tilbakemeldinger

Både kunder og ansatte har gitt gode tilbakemeldinger til Nordmo som har jobbet i Coop Marked Dverberg i snart seks år.

– Jeg syns jo det er veldig gøy å jobbe med frukt og grønt, og dette er en av de viktigste varegruppene for våre kunder. Nå gleder jeg meg til å gjøre en enda bedre jobb for tilby kundene våre Norges råeste frukt og grønt-avdeling, sier Nordmo.

I år er første året Opplysningskontoret for frukt og grønt deler ut prisen for Årets ambassadør.

Frukt- og grønt-ambassadørene skal være en person eller butikk som gjør noe ekstra for at butikken og hele kjeden skal lykkes med å øke salget av frukt, bær og grønnsaker.

En profesjonell jury kåret vinnerne utfra kandidater som var nominert av dagligvarekjedene.

Vinneren ble Irene Agnalt, som jobber for Rema 1000-butikkene på Østre-Østlandet.