Verdensnyheten er at franskmennene har laget en hybridbil som kombinerer diesel og elektromotor.

Bakhjulene drives av 27 elektriske hester, mens en dieselmotor på 163 hestekrefter sørger for friske fraspark fra forhjulene. Det vil si at bilen har firehjulsdrift når det behøves.

Og det sparker så det holder fra denne all-road bilen fra Peugeot.

Spekket

Eksemplaret vi har fått prøve er selvsagt fullspekket av ekstrautstyr. Det gir et godt inntrykk, men i løpet av en helg rakk man ikke å trykke på og utforske mer enn omtrent halvparten av alle knappene i en cockpit som nærmer seg romskip.

Rene linjer, mange lys og elegante detaljer gir inntrykk av å sitte bak rattet i en eksklusiv farkost.

Multifunksjonsrattet er imidlertid så pepret med knapper at det blir i overkant mye. Det hadde holdt med cruisecontrolknapper, volum og valg av informasjon i dashborddisplayet. Mange av funksjonsknappene gjentas dessuten både i dashbord og midtkonsoll, alt etter hva man foretrekker.

Midt mellom forsetene sitter en søt liten automatgirkule, flankert av et enkelt hjul hvor man når som helst og på et halvt sekund kan velge å bytte fra «vanlig» autogiring, der bilen selv bestemmer om den kan kjøre elektrisk, med diesel eller begge, til den litt mer frekke sportsmodusen. For eksempel ved forbikjøringer.

Når batteriene er ladet kan man, for eksempel ved bykjøring, velge å kjøre i elektrisk og stillegående, helt uten å slippe ut eksos. Er det glatt er det bare å vri hjulet til 4WD.

Fart

Når «Sport» er koblet inn, leverer RXH fullt dreiemoment og kraft på alle fire hjulene og det er bare å holde seg fast i rattet. Og glise i det man flyr lavt forbi trege medtrafikanter.

Men man må følge med på det genialt enkle displayet som dukker opp midt i synsfeltet til føreren, der hastigheten lyser stort og klart. Det er farlig lett å kjøre for fort i nye biler, ikke minst når man sitter med tømmene til 200 særdeles stillfarende hester.

All verdens bilprodusenter legger mye prestisje i å levere biler som forurenser minst mulig. Peugeot er intet unntak.

Teknologien har kommet langt på dette feltet, og det er oppsiktsvekkende at en så stor og kraftig bil som allroaderen RXH, som veier 1.770 kilo, ikke slipper ut mer enn 107 gram CO2 og har et forbruk ved blandet kjøring på kun 0,41 liter på mila.

Pen og lydig

Peugeot har helt tydelig lagt mye vekt på at deres unike hybrid ikke bare skal ha kjøreegenskaper fra øverste hylle, de har også konsentrert seg om det ytre. Det er ingenting å utsette på utseendet. Bortsett fra avslutningen, bilens hekk kunne gjerne vært litt mer raffinert.

Men fronten er særegen med seks vertikale ledlys, tre på hver side. De voksne 18-tommers hjulene er ikledd lekre aluminiumsfelger med dimensjonene 245/45, og med en bakkeklaring på 18,4 centimeter gir den inntrykk av å kunne beherske de fleste kjøreforhold innen rimelighetens grenser. De færreste av oss har behov for å kjøre bil utenfor merkede løyper.

Og mens man kjører kan man nyte sin favorittmusikk gjennom 10 høyttalere fra JBL. Det er tydeligvis blitt in i bransjen, å skrive avtaler med kjente navn i lydindustrien. Da vi testet Volkswagen sin nye «boble», bet vi oss merke i det samme, da den bilen er utstyrt med anlegg fra Fender. Trend, altså.

Brukervennlig

Et av de enkleste, men mest bruksvennlige egenskapene i bilen, er det som kalles nøkkelfri inngang og start. Har du nøkkelen i lomma, låser bilen seg opp av seg selv med det samme du tar i dørhåndtaket. I setet trykker du på startknappen og så er det bare å kjøre. Enklere blir det ikke. For å låse legger du bare tommelen på dørhåndtaket.

Så er det bare å bestemme seg. Er det en franskmann til en halv million man trenger eller vil ha? Peugeot 508 RXH er et godt alternativ med like mye motor og utstyr som de langt dyrere konkurrentene til blant annet populære Audi, BMW, Volkswagen og Mercedes.

Bilen vi testet hadde nær sagt alt av ekstrautstyr som kan leveres, og har en utsalgspris på rundt 540.000 kroner. Før pruting.