Hurtigrutens hybridskip blir navngitt etter de norske polarheltene Roald Amundsen og Fridtjof Nansen.
Det melder Hurigruten i en pressemelding.
De to nye skipene er de første ekspedisjonsskipene i verden som seiler helelektrisk på hybridteknologi.
Se designbilder av de nye skipene
Jubileer
14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen.
Det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland, og det er 120 år siden grunnleggeren vår Richard With startet med opplevelsesturisme i Arktis.
– Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, spør konsernsjef Daniel Skjeldam i pressemeldingen.
Les også: – Vi skal bygge de råeste ekspedisjonskipene verden har sett
Kan bli flere enn to
Hurtigruten har bestilt de to nye ekspedisjonsskipene fra Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal, og de to første skipene blir levert i 2018 og 2019.
Hurtigruten har også inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.
Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino.
– Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde. Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp-ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigrute-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier Skjeldam.
Les også: – Se for deg å seile inn i Trollfjorden lydløst
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen
Forsterket skrog for seiling for farvann med is
Antall gjester: 530
Antall lugarer: 265
Dimensjoner (utvendig): lengde 140 meter, bredde 23,6 meter, høyde 29 meter
Dybde: 5,3 meter
Tilpasset også norskekysten