- Som syklist må du ikke uten videre regne med at bilistene ser deg. Mange bilister ser først og fremst etter det de frykter å kollidere med, som lastebiler, busser eller større biler, sier Heidi Fürstenberg, skadesjef for bilskader i Tryg forsikring.

Akkurat i disse dager tas sykler ut fra boder over hele landet, og ivrige trafikanter på to hjul inntar trafikkbildet i stort antall. Det stiller særlige krav til årvåkenhet både for bilistene og syklistene selv.

Syklende skadesjef

Heidi Fürstenberg mener derfor at syklister sikrer seg best ved å plassere seg riktig i kjørebanen, være tydelig, søke øyekontakt med medtrafikanter, bruke lys foran og bak på sykkelen og ha på seg klær med sterke farger og reflekser. Glem heller aldri hjelmen.

Skadesjefen er selv en ivrig syklist til og fra jobb, og har dermed i tillegg til fagkompetansen, førstehåndskjennskap til hva som forårsaker farer for de mykeste trafikantene.

- Det skal svært lite til før syklisten påføres personskade når en bil og en syklist kolliderer, sier Heidi Fürstenberg.

I fjor ble det registrert 696 skader mellom motorisert kjøretøy og sykkel, ifølge FNOs skadestatistikk. Desidert flest sykkelulykker skjer i by med 462, mot 234 på landsbygda.

Bilister også ute og "sykler"

En gjenganger hvor det ofte oppstår skader er krysspunkter mellom avkjørsel og gang-og sykkelvei.

- Mange ulykker skjer i avkjørsler, for eksempel ved bensinstasjon, private eiendommer osv. Typisk ved at bilfører ikke ser syklisten på gang-og sykkelsti. Her er det en oppfatning hos mange at bilisten har forkjørsrett, men det er feil. Her er det syklisten som har retten på sin side, og bilisten skal vike. Det er imidlertid alltid dumt å "stå på retten sin" uansett hvilken rolle man til enhver tid har i trafikken, sier skadesjefen i Tryg.

Heidi Fürstenberg sykler selv til jobben hele året. Hun har opplevd en del mindre gjennomtenkte forbikjøringer på veien til og fra jobb.

- En del bilister foretar forbikjøring selv om det er møtende trafikk. Det virker som mange bilister tror det er greit å passere syklister med få centimeter klaring. Det er slettes ikke bra. Mange syklister opplever å bli presset ut i grøfta, eller presset inn mot en fortauskant.

- Det skal være minimum halvannen meter klaring ved forbikjøring, fastslår skadesjefen.

Hun poengterer også at syklisten bør sykle omtrent midt i kjørefeltet for å ha mulighet til å manøvrere unna i farlige situasjoner.

Syklist og bilist, hund og katt?

Mange bilister lar seg irritere av syklister foran seg på veien. Fürstenberg tror det kan ha å gjøre med en oppfatning av at syklister skaper kø og hindrer trafikkflyten. Dette er hun uenig i.

- Kø skapes i all hovedsak av biltrafikk, ikke av syklister. Noen sekunder må man tåle å ligge bak en syklist, slik man ofte ligger bak biler, traktorer og vogntog i påvente av at man kan kjøre forbi, sier Heidi Fürstenberg.

Hun er også klar på at når det er kø inn mot veikryss, har syklistene rett til å kunne passere på begge sider av bilene, selv om venstresiden bør være å foretrekke.

Frykter elg mer enn syklister

I en ny spørreundersøkelse utført av Respons på vegne av Tryg, svarer kun én av fem bilister (22 prosent) at de er engstelig for å kjøre på syklister. Nær halvparten (45 prosent), svarer i samme undersøkelse at de er engstelig for å kjøre på elg eller hjort.