Det er leder i Sortland eldreråd, Mai-Helen Walsnes, som stiller spørsmålet etter at VOL kunne melde at kommunen skal ta regninga. Eldrerådet fikk i dag svar fra kommunen, på et spørsmål de sendte Sortland kommune i slutten av mai.

– For de fleste som bruker legetjenestene, som undertegnede, er det kun snakk om småpenger som går til SMS-tjenestene. Jeg har ikke sett det på egen regning, før andre har gjort meg oppmerksom på det. For storforbrukere av tjenesten er det imidlertid større beløper. Vi spør derfor om disse pasientene vil få sine tidligere SMS-kostnader dekket?

Mai-Helen Walsnes i Sortland Eldreråd har nå altså fått skriftlig svar fra Sortland kommune på deres spørsmål som ble sendt kommunen den 30. mai. Der viser kommunen til eldrerådet henvendelse vedrørende innkreving av gebyrer for SMS-tjenester knyttet til timebestilling ved kommunens legekontor.

Kommunen svarer eldrerådet

– Vi har en ordning hvor pasientene kan bestille timer og resept via en nettbasert løsning, i tillegg til at man kan kontakte legekontoret via oppmøte eller telefon. Den nettbaserte tjenesten driftes av Helserespons, og de har tatt et gebyr for denne tjenesten. Inntekten til denne tjenesten har ikke kommet til Sortland kommune eller våre fastleger, skriver enhetsleder Lise Lotte Stenersen i svaret fra Sortland kommune til eldrerådet.

Ikke endelig avgjort

– Det er fortsatt en pågående prosess mellom Helsedirektoratet og Helserespons omkring hvorvidt de har tillatelse til å ta seg betalt for denne type tjenester. Ettersom Sortland kommune har et etablert tilbud som er gratis, og det her dreier seg som en tilleggstjeneste, så har vi vært avventende i denne pågående prosessen. I påvente av en endelig avklaring har Sortland kommune nå likevel valgt å betale for denne tilleggstjenester, skriver kommunen i svaret til eldrerådet.

For dårlig informasjon

Leder Mai-Helen Walsnes i Sortland eldreråd mener at Sortland kommune godt kunne tatt seg bryet med å informere dem som kommunens SMS-beslutning tidligere, og ikke la det gå nesten 14 dager før de mottar skriftlig brevsvar i posten.

– Det er rimelig arrogant av kommunen å si at det er 14 dager siden beslutningen ble tatt. De kunne ha gitt beskjed om dette tidligere, synes nå jeg, sier Mai-Helen Walsnes i Sortland Eldreråd.

Kommunalsjef for helse og omsorg i Sortland kommune, Sture Jacobsen, sier i en kommentar at kommunen har sendt svar til eldrerådet via e-post den 22. juni, og samtidig sendt skriftlig brev gjennom posten.

–  Vi sendte også e-post, fordi vi vet at det tar lang tid med posten. Når det gjelder spørsmålet fra eldrerådet til VOL om vår beslutning om gratis SMS-meldinger og om det skal få tilbakevirkende kraft, må vi få lov til å komme tilbake til eldrerådet på det etter ferien, sier kommunalsjef for helse og omsorg i Sortland kommune, Sture Jacobsen, i en kommentar til Vesterålen Online.