Volvo Car Corporation advarer mot at EU's mål for å kutte CO2 utslipp trues av mangelen på koordinerte incentiver for forbrukerne. Et annet sentralt tema er oppfordringen til kontinuerlig støtte til bilindustriens forskning og utvikling, som også inkluderer elektrifisering.

På et industriseminar i Brussel snakket Stefan Jacoby, President og CEO i Volvo Car Corporation, nylig om hvordan arbeidsplasser, investeringer og konkurransekraften i den europeiske bilindustrien kan bli truet av EU kommisjonens tilnærming til El-biler.

"Volvo Car Corporation oppfordrer EU til å koordinere incentiver samtidig som de må støtte forskning og utvikling. Den europeiske bilindustrien risikerer å miste den nåværende teknologiske ledelsen hvis dette ikke skjer", sa Stefan Jacoby. Han la til følgende: "På lang sikt vil dette true industriens konkurransekraft og europeiske jobber." Volvo Car Corporation stiller også spørsmålstegn til hvor levedyktig EU kommisjonens transportmelding er, som sier at klimagassutslipp i transportsektoren må kuttes med minst 60 prosent innen 2050 for å oppnå EU sine mål for klimaendringer. Meldingen krever også at bruken av tradisjonelle drivstoffbiler i bytrafikken må halveres innen 2030, og fullstendig utfases innen 2050.

Vanskelig utfordring for industrien

"De europeiske bilfabrikantene møter en vanskelig utfordring når regelverket for CO2 krever El-biler, og implementeres uten at tiltak iverksettes for å gjøre bilene rimelige nok for et økende antall forbrukere," sa Stefan Jacoby. I 2011 ble færre enn 50 000 batteridrevne El-biler solgt på verdensbasis. Det utgjør en markedsandel på 0,1 prosent. Tallet viser den tradisjonelle forbrenningsmotoren vil fortsette å dominere bilmarkedet i lang tid framover. "Det er altfor tidlig å avskrive den tradisjonelle diesel og bensin motoren. Vi gjør kontinuerlige effektivitetsforbedringer på motorene. I løpet av de siste to årene har Volvo senket CO2 utslippet fra våre diesel- og bensinmodeller med 13 prosent," sa Stefan Jacoby.

Urealistiske prognoser for El-biler

Selv om det ikke har blitt satt noe offisielt mål for implementering av El-biler i EU, indikerer studier fra industrien at flere medlemsland overvurderer hastigheten på introduksjonen av El-biler.

EU kommisjonens egen studie, "A European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles", beregner kun 3-4 prosent markedsandel for batteridrevne El-biler og plug-in hybrid biler innen 2020, men estimerer en forventet økning mot 30 prosent innen 2030.

"Begge spådommene er urealistiske. Med mangelen på koordinerte statlige incentiver og de høye kostnadene på batterisystemer, vil markedet for El-biler slite med å passere én prosent markedsandel innen 2020," sa Stefan Jacoby.

Nødvendige subsidier og incentiver

En av hovedårsakene til at økning av El-biler på veiene forhindres er at kostnadene ved teknologien ikke reduseres raskt nok. "Bilindustriens innsats for å redusere kostnadene kan ikke fullt kompensere for den ytterligere kostnaden for batterisystemet. Felleseuropeiske subsidier og incentiver er nødvendige for å støtte en vellykket markedsintroduksjon. Dessverre blir slike nødvendige incentiver truet av den pågående gjeldskrisen," sa Stefan Jacoby. For å tydeliggjøre sin beslutning om å lede elektrifiseringen lanserer Volvo Car Corporation den nye Volvo V60 Plug-in Hybrid i 2012. "Plug-in Hybrid er en fantastisk bil, og vi har merket en stor interesse fra markedet. Vi har jobbet hardt med å senke prisen til under 50 000 Euro, men incentiver er nødvendige for å nå en bredere kundemasse."

Teknologisk ledelse trues

Elektrisk mobilitet oppnås gjennom samarbeid mellom bilindustrien, myndigheter, leverandører av infrastruktur og fagmiljøer. I Kina, for eksempel, har myndighetene øremerket 15 milliarder amerikanske dollar for å støtte den nasjonale bilindustriens forskning og utvikling innen elektrifisering. Dette overstiger langt den satsningen EU og USA har på elektrifisering.

Delegater fra EU kommisjonen, akademikere og industrien er i dag klare til å diskutere sentrale problemstillinger og utfordringer for å nå EU sine mål for utslipp. Over 300 deltakere fra politikk og næringsliv i Brussel er også forventet å delta i sesjoner, hvor mer omfattende spørsmål som infrastruktur, incentiver, økonomiske prioriteringer og hvordan produksjonskostnader kan optimaliseres for å gjøre El-mobilitet en realitet er tema.