Med smarttelefonene er hjelpen nærmere enn noen gang.

- Noe av det enkleste du kan gjøre for å komme i kontakt med forsikringsselskapet ditt når uhellet er ute, er å laste ned en "app" på smarttelefonen, sier informasjonsansvarlig Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Han forteller at Gjensidige har utviklet en egen "app" som kan lastes ned helt gratis. Her finner du veiledning for hjelp ved reiseuhell, båthavari, motorstopp og mye mer - og du kan til og med sende inn skademeldingen via appen.

Samtidig kan du enkelt finne ut hvor du skal ringe fra både inn- og utland. Ved å benytte appen finner du lett din egen posisjon når du ber om veihjelp, forteller Pål Rune Eklo.

Har en ikke smarttelefoner, er det lurt å ha nummeret til forsikringsselskapet lagret på mobilen, på en huskelapp i lommeboken eller på et klistremerke på dashbordet i bilen. Reiseforsikringskortet man får fra forsikringsselskapet har også all viktig informasjon en trenger hvis en skade skulle oppstå på reisen.

De fleste forsikringsselskapene har femsifrede telefonnummer og vakttelefoner som er døgnåpne.

Det er alltid best å ringe forsikringsselskapet først og ikke direkte til redningsselskapene, selv om det er disse som rykker ut og hjelper deg. Det er også viktig å få informasjon fra forsikringsselskapet om blant annet leiebil og videre transport/hjemtransport.

En mobiltelefon med kamera er god å ha i situasjoner der det er behov for å sikre bilder og dokumentasjon av skadetilfeller.

- Ta bilder av skaden. Enten det er på bilen, innbrudd eller vannlekkasje i huset, så vil bilder sammen med skademeldingen være dokumentasjon som kan gjøre skadeoppgjøret raskere og enklere, avslutter Eklo.