– Ingen andre bransjer vi kjenner til nyter så stor tillit i befolkningen, sier avdelingssjef Eva Fosby Livgard i TNS Gallup.

En undersøkelse selskapet har gjort viser at 76 prosent har høy eller svært høy tillit til optikere som yrkesgruppe. Kun én prosent sier det motsatte.

Blant de som har direkte kontakt med optiker er tilliten enda høyere, hele 83 prosent.

– Undersøkelsen viser at folk stoler på oss og er fornøyd med helsetjenestene vi leverer, sier fagsjef Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.

Resultatene forplikter, mener han.

– Nå må ikke vi optikere hvile på våre laurbær, men hele tiden sørge for å være på høyden med utdanning, etterutdanning og spesialisering, sier han.

God service

I Norsk Kundebarometer 2012, som ble lagt fram i mai, scorer også landets optikerkjeder høyt på tilfredshet og lojalitet.

Gjennomsnittsscoren er høy, og det er relativt liten forskjell på kundetilfredsheten mellom kjedene, med Interoptik på førsteplass.

– Sammenlignet med andre bransjer er scoren høy, og det har den vært i mange år. Det betyr at optikere leverer godt og at kundene er fornøyd over tid, sier leder for Norsk Kundebarometer, Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI.

Han tror et fortrinn optikerbransjen har foran andre innen faghandelen, er at de ansattes har større kunnskap om det de selger enn ansatte i for eksempel sports- og klesbransjen.

– Det er svært viktig å ha butikkansatte med god kunnskap og som er flinke til å ta vare på kundene. Det er viktig å sette krav til butikkansatte og gi dem kompetanse, sier Pål Silseth.

Du kan klage

Majoriteten av de spurte i undersøkelsen fra TNS Gallup, 53 prosent, mener optikeren gir råd som er til beste for pasienten.

42 prosent mener optikere tenker både på pasientens beste og egen inntjening, mens kun to prosent mener optikere styres utelukkende av profitt.

– Som helsepersonell er vi pliktige å gi råd som er til beste for pasienten. Når det gjelder kundens valg av brilleglass og innfatninger, skal vi tilby ulike løsninger i forskjellige prisklasser, og av ulik kvalitet, sier fagsjef Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.

For de som skulle være misfornøyd med den jobben en optiker gjør, har Norges Optikerforbund en egen klagenemnd man kan sende skriftlig pasientklage til. Nemnden mottar svært få klager.