Likevel etablerer ikke Vegdirektoratet et nasjonalt register for kjøretøyshistorikk. Ingen vet hvor mange tidligere kollisjonsskadde biler ruller i dag rundt på norske veier. Skadede biler, ofte kondemnerte, blir gjenoppbygd og solgt som de skulle være helt vanlige bruktbiler. Ingen vet om disse bilene er reparert på en sikker måte.

- Vegdirektoratet er eneste instans som kan pålegge alle aktører å gjøre denne informasjonen tilgjengelig. Vi har tatt det opp gang på gang. Å få på plass et slikt register handler om trafikksikkerhet. Det handler om at folk ikke uvitende skal kjøre rundt i biler som er trafikkfarlige. Det handler om at bilkjøperen skal kunne vite at bilen har vært skadet og reparert, og at kjøperen kan få sjekket tilstanden til bilen før han kjøper, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) har helt siden 2008 arbeidet for å få på plass et nasjonalt register for kjøretøyshistorikk, ofte kalt sentralt skaderegister. Registeret skal gjøre informasjon om bilens historie tilgjengelig. Et minimum er at verksteder kan finne ut hvorvidt bilen har vært kollisjonsskadet, når den ble skadet og hvem som har reparert skadene.

- I dag blir mange biler gjenoppbygd etter kollisjon og solgt som helt vanlige bruktbiler. Trolig er 99,5 prosent av bilene i utmerket stand, men for kjøperen er det vanskelig å finne ut at bilen har vært kollisjonsskadet. Umulig å vite hvorvidt bilen er reparert på en god måte, det vil si at fabrikkens retningslinjer for reparasjon er fulgt, sier Nilsen

Moderne biler er kompliserte og det krever kunnskap og spesialverktøy å reparere bilen. Små tilpasninger, som kan virke ubetydelige selv for mekanikere, kan være katastrofale. En feil type bolt kan gjøre at deformasjonssonene ikke fungerer som forutsatt og bilen blir dermed trafikkfarlig.

- I dag lever bruktbilkjøpere i et svart hull. De vet ingenting om bilen de kjøper. Bilen kan ha vært kondemnert og gjenopprettet på et bakgårdsverksted som har verken utstyr eller kompetanse. Konsekvensene kan bli katastrofale dersom bilen kolliderer en gang til. Forhandlere lever også i dette svarte hullet, og risikerer å ta inn en innbyttebil som er kollisjonsskadet uten å vite det, sier Nilsen.