Tor-Eirik Albrigtsen er prosjektleder i Alf Brekken & Sønner, og har hatt tilsyn med anleggsområdet for den nye gang- og sykkelveien på Sandnes siden oppstarten av arbeidet i oktober 2017.

– Stort sett har arbeidet gått etter planen. Fjellsikringen har imidlertid vært noe annerledes enn hva vi regnet med. Vi måtte ti meter opp for å finne fast fjell på oversiden av veien, og det har medført blant anet noe annen bolting enn forutsatt. Dermed har det blitt en del dialog fram og tilbake med Vegvesenet. Det er veldig vanlig i prosjekter som dette.

Fortauet skal gi trygge forhold for fotgjengere og knytte boligområdet i Sandnesåsen til skolen og butikken på Sandnes.

– Det er helt klart trafikkavviklingen i området som har vært vanskeligst. Farten er skiltet ned til 30 km/t i området, men det er ikke alle som respekterer dette. Det handler om sikkerhet for både våre ansatte, og til alle som ellers ferdes langs veien. Derfor ber vi folk om å roe ned. Ingen har det så travelt at de ikke kan respektere fartsgrensen i området, formaner Albrigtsen.

Stort: Vi skriver midten av mai. Det er for de fleste vanskelig å se for seg at hele gang- og sykkelveien skal stå ferdig innen utgangen av august. Alle

Tilbake til naturen

Før anlegget ferdigstilles skal berørt areal etter planen settes i tilnærmet opprinnelig stand, så langt råd er.

Alf Brekken & Sønner vant i sin tid anbudet, som har en verdi på 22,138 millioner kroner.

sikring: Det ble en del mer bergskjæring å gjøre enn man hadde forutsett. Gode avtaler gjør at entreprenøren får betalt for ekstrajobben.

I rute

Prosjektet omfatter, som man blant annet kan se av bildene, sikring av fjell, en bolig som er revet, etablering av fortau og busslommer, noe breddeutvidelse for fylkesvei, noen murer, samt elektro- og vann- og avløpsarbeider.

Vegen i området har en såkalt årsdøgnstrafikk (ÅDT) på 850 kjøretøy per døgn. Dette tilsvarer summen av antall kjøretøy som passerer et punkt på en veistrekning, for begge retninger sammenlagt, gjennom året, dividert på årets dager, altså et gjennomsnittstall for daglig trafikkmengde.

– Hvordan blir det når jobben delvis er mer omfattende enn forventet? Tjener dere fortsatt penger på den?

– Ja da. Det er klare regler for hvordan man prissetter nødvendige endringer. Det kan komme både tillegg og fradrag, og dette er forhold vi snakker greit med Vegvesenet om, forklarer Tor-Eirik Albrigtsen.

– Hvordan ligger dere an med tiden? Når skal gangveien være ferdig?

– Vi er i rute. Prosjektet skal være ferdig 31. august, og det klarer vi. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se for seg at det går. Vi som jobber med prosjektet vet hva oppgavene er fremover, sier Albrigtsen.

Prosjektlederen sier til VOL at det er en sammensatt og blant annet derfor veldig interessant jobb selskapet har fått. Han ønsker å rette en takk til forståelsesfulle naboer, som har måttet tåle støy fra klokken 07–19 på hverdagene, som har måttet tåle å bli fraskåret innkjørsler, og fått lagt om vann- og avløp.

– Det eneste vi fra Alf Brekken & sønner har å utsette på forholdene er som sagt at enkelte ikke tar hensyn når de kjører forbi, sier prosjektlederen.