Jule- og nyttårstrafikken er ikke spesielt utsatt for trafikkulykker. Likevel har det gjennomsnittlig vært over 140 alvorlige ulykker med seks drepte i denne perioden de siste fem årene. Utforkjøring og for høy fart har vært hovedårsakene.

- Stor trafikk på vegene betyr økt risiko for trafikkulykker. Her har vi alle som ferdes på vegene et felles ansvar for å redusere risikoen for at noe skal skje, er oppfordringen fra vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

- For oss er trafikksikkerhet jobb nummer 1. Vi gjør så godt vi kan med å gjøre vegene så sikre så mulige. Men vi trenger også hjelp fra sjåførene, sier Gustavsen.

Lave tall

Norge er på vei mot et nytt rekordår når det gjelder trafikksikkerhet. Pr. 1. desember hadde 158 mistet livet på norske veger i 2011. Dette er 36 færre enn på samme tidspunkt i 2010, da man endte året med 208 drepte. Man må tilbake til tidlig på 1950-tallet for å finne tilsvarende lave tall.

- Dette er gledelig og viser at vi er på rett vei. Men samtidig er 158 alt for mange. Dette er mer enn bare tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, kolleger, venner og lokalsamfunn. Kampen mot trafikkdøden er en av samfunnets viktigste kamper, sier vegdirektøren.

Jule-ulykkene

Høy fart og forbikjøringer som skaper farlige situasjoner, er en gjenganger i jule- og nyttårstrafikken. De fleste ulykkene er møte- og utforkjøringsulykker. Forbikjøringer er også noe som ofte skaper kluss i trafikken, enten i form av påkjøring bakfra, utforkjøring eller møteulykke.

- Mange kjører på veger de ikke er vant til å kjøre, noe som gjør forbikjøringer ekstra farlig. I tillegg skaper forbikjøringer i tett trafikk farlige situasjoner, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Mange biler er fulle og tungt lastet med gaver og skiutstyr, noe som sammen med vinterføre og høy fart gir dårligere kontroll på bilen. Rus og manglende bruk av bilbelter er også en gjennomgående trekk viser analyser av juleulykkene.