Salgsvinneren på varebiltoppen heter Peugeot Partner. Selgeren heter Petter Løkken. Foto: Erik Jenssen

Daglig leder hos Sigurd Pedersen AS, Petter Løkken har stått for leveransen av vinnermodellen; Peugeot Partner. En velkjent bil med rød farge i tjeneste for Posten, og leveransen dit utgjør 10 av de 21 bilene som var solgt ved utgangen av september.

- Peugeot har lagt seg på aggressiv prising i hele varebilsegmentet, og i tillegg har nok muligheten for tre sitteplasser gjort akkurat denne modellen ekstra attraktiv, sier Løkken.

Han sier flere biler står i bestilling, og at det ligger an til en meget bra avslutning på salgsåret for deres del.

- Det var stillstand i varebilsalget etter finanskrisa, men vi ser nå at næringslivet er interessert i å bytte ut bilene sine. Vi har regnet tilbud på biler til næringslivet gjennom hele året.

Også daglig leder Steinar Stephansen hos Sortland Auto ser varebilsalget som et klart tegn på sterk fremtidstro hos kundene. Mens Peugeot ligger best an på modelltoppen, er det VolksWagen som topper det samlede salget, med til sammen 40 biler mot Peugeots til sammen 24.

Den gamle slageren VW Transporter er hovedforklaringen, men en annen del av forklaringen til omrokkeringen i varebiltoppen, er at Toyotas grunnfjell i varebilmarkedet; Hiace nå fases ut. Den japanske arbeidshesten har vært på markedet siden 1984, men nye krav til blant annet utslipp gjør at Toyota skroter modellen.

Kampen om å fylle hullet etter Hiacen er for lengst i gang, med flere sterke utfordrere.

- Vi kjører frem Mercedes Vito og Peugeot Partner i den kampen, mens VW kjører frem Transporteren, sier Løkken.

Både han og kollega Stephansen vil ha så store biter av firmabilkaka som mulig.

- Firmabiler innebærer et attraktivt ettermarked. Dette er biler som kjøres mye, og som får en del hard bruk, med mer omfattende servicebehov enn personbiler, sier Stephansen.