Menn kolliderte bilene sine for nesten 2,1 milliarder kroner i 2011, mot i underkant av én milliard for kvinnenes del, ifølge tall fra FNO. De var også innblandet i dobbelt så mange ulykker bak rattet. Selv om menn fortsatt kjører noe mer bil enn kvinner, blir det stadig flere kvinner bak rattet.

- De samme dystre tallene ser vi de siste ti år, så det er ikke noe nytt fenomen, dessverre, sier konserndirektør Kjerstin Fyllingen i forsikringsselskapet Tryg.

Begge kjønn ble i en ny undersøkelse fra Tryg, utført av Respons, spurt om hvilke situasjoner som ble oppfattet som ekstra krevende eller ubehagelige når de kjørte bil. Undersøkelsen viste at begge kjønn reagerte nokså likt, men med en liten forskjell: Kvinner oppga at de stresset i gjennomsnitt 10 prosent mer enn menn i forskjellige trafikksituasjoner.

Forbikjøringer og lukeparkering

- Nå er det ikke i seg selv bra å stresse i trafikken, men hvis man føler ubehag skjerper man også sansene. Det kan være det "hengende håret" som forhindrer en ulykke, sier Kjerstin Fyllingen.

Her er noen av svarene fra undersøkelsen:

Ved forbikjøringer svarte 17 prosent av mennene at de følte ubehag, mot 28 prosent blant kvinnene. Trange parkeringshus stresset 28 prosent av de spurte mennene, mot 40 blant kvinnene.

Menn har 35 prosent flere ryggeskader

En av de største forskjellene er når kjønnene skal lukeparkere. Her stresser 28 prosent av kvinnene, mot 10 prosent blant mennene. Rygging derimot stresser kun ni prosent av kvinnene, mot seks blant menn.

Likevel var menn innblandet i 35 prosent flere ryggeskader i fjor enn kvinner. Mennene meldte 19.502 ryggeskader til forsikringsselskapene i 2011, mot 12.495 for kvinnenes del.

- At kvinner skulle være dårlig på rygging, er derfor en myte som bare må legges død en gang for alle, sier Fyllingen.

Mangel på fart stresser menn?

Det er i følge undersøkelsen fra Tryg kun i tre situasjoner menn blir mer stresset enn kvinner, nemlig køkjøring (26 prosent mot 15), å kjøre bak lusekjørere (49 mot 41) og det å rekke bilferger (11 mot 7).

- Vi registrerer at disse tre situasjonene alle har fart, eller mangel på fart, som fellesnevner. Det er her lett å spille på myten om fartsgale mannfolk, men vi må ikke glemme at kvinnene følger tett på i alle tre situasjonene, sier Kjerstin Fylliingen.

Likevel gir konserndirektøren følgende råd til menn, med et smil på lur:

- Dere menn kan trygt overlate rattet til kvinnene. Da er det statistisk sett dobbelt så stor sjanse for at dere kommer dere skadefrie frem.