Les også: Mot endelig sammenknytning av Bjørklundveien og Vierveien

Arbeidet med å knytte Vestmarka på Sortland sammen har vært i byplanen i Sortland siden 70-tallet og ble vedtatt i 2004. Siden den gang har prosessen blitt startet og stoppet opp, men nå ser det ut til at det går mot endelig løsning.

Formannskapet gikk enstemmig inn for å starte arbeidet med å fullføre veien sist torsdag og i dag gikk kommunestyret inn for å fullføre veien, mot to stemmer.

Innsigelse

Innsigelsen kom fra Christoffer Ellingsen og Rødt. Forslaget lød som følger:

- Det vedtas ikke reguleringsplan for sammenknytning Bjørklundveien og Vestervegen.  Sammenknytning av Bjørklundveien og Vestervegen prioriteres ikke gjennomført i inneværende økonomiplanperiode (4 år). Ingen av de foreslåtte alternativene gir tilfredsstillende løsninger i forhold til trafikksikkerhet, stigningsforhold, veibredde og eiendommer langs deler av veien.På sikt og gjennom videre utvikling av området sørover, kan det fremkomme bedre løsninger for mulig veiforbindelse fra Vestmarka.

Dette forslaget møtte lite støttet.

- Det henger ikke på greip og la oss nå avslutte ei tretti år gammel sak og få denne veien fullført, sa Trygve Lampe i SV.

Vedtaket

I rådmann Rolf M. Lossius sin innstilling heter det.

- Rådmannen merker seg administrasjonens vurderinger som er basert på en klassifisering av veien som en samlevei. Rådmannen velger likevel å vektlegge en praktisk tilnærming for å søke en løsning på en sak som har pågått over svært lang tid. Rådmannen vil derfor legge til grunn en definisjon på deler av veien som en adkomstvei. Rådmannen vil videre peke på følgende momenter:

  • - I fremtiden kan forventes det en reduksjon i personbiltrafikken i de nære sentrumsområdene som følge av opprettelse av lokalbussnett/kollektivtilbud fra

  • boligområdene til sentrum og fortsatt satsing på og bygging av gang/sykkelveier

  • - Utbygging av veien etter alt. 0 resulterer i store inngrep i de private eiendommene langs østsiden av Grønnslettveien og Vesterveien på den aktuelle strekningen

  • - Sikten på strekningen med redusert bredde vil bli forbedret hvis det viser seg at veien kan senkes, slik bestemmelsene åpner opp for.

  • - En avventing av ferdigstilling og åpning for trafikk til man har opparbeidet en rundkjøring i krysset Vesterålsgata X Bjørklundveien kan ta tid. Rådmannen anbefaler derfor at man arbeider parallelt opp mot Statens Vegvesen for å finne gode løsninger, men åpner for trafikk når sammenføyningen er ferdigstilt. Rådmannen anbefaler derfor at

  • planbestemmelsens § 8,2 strykes

Rådmannens forslag om alternativ fire ble vedtatt. Hele forslaget ser du her.