I det vi nordmenn returnerer til arbeid etter en velfortjent ferie, betyr det også at flytrafikken står foran et skifte.

Middelhavet erstattes av norske destinasjoner ved skolestart, men storbyene består på rutekartet.

En liten økning i produksjonen sammenlignet med fjoråret resulterer månedstall for juli på nesten samme nivå som fjoråret. Det samme gjelder kabinfaktor, opp 0,7 prosent, ifølge en pressemelding fra Widerøe.

Forlenger sommersesongen

Antall passasjerer som fløy med Widerøe var i juli på tilsvarende nivå som fjoråret, kun en svak økning på 0,7 prosent. Tross i en økning av produksjonen på ni prosent sammenlignet med 2022 endte vi opp med en noe redusert kabinfaktor på 75 prosent. Den høyere kabinfaktoren i fjor kan delvis tilskrives streiken i SAS.

– Trendene fra våren fortatte gjennom sommeren. Med oppstart av sommerdestinasjonene i slutten av juni ser vi at det er disse har høyest kabinfaktor. Bergen-Nice og Torp-Nice øker sammenlignet med fjoråret og vi har nylig valgt å forlenge sommersesongen på Bergen-Firenze med en ekstra måned, ut september, ifølge pressemeldinga.

Havtåke og lynnedslag

Også storbyrutene til Widerøe har fullere fly enn øvrige ruter. Her er det Bergen-Dublin som har høyest kabinfaktor.

– Vi startet juli med årsbeste på regularitet, men i slutten av perioden fikk vi dessverre flere tekniske feil på flyene som resulterte i en dårlig regularitet, skrives det.

Havtåke, birdstrikes og lynnedslag var blant faktorene som resulterte i at fly måtte få ettersyn av teknisk personell. Med fulle fly over hele Europa har det vært problematisk å booke om reisende til alternative ruter.

– Ansatte har stått på til alle døgnets tider og mange har tatt ekstravakter så vi har kunnet sette opp ekstrafly og bistå våre kunder som best vi kan. Vi takker kundene for tålmodigheten som har blitt vist , sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen i pressemeldinga.

Trenden har snudd igjen

Pre-korona var reisende tidlig ute med å bestille flybilletter.

Gjennom pandemien endret dette kjøpsmønsteret seg og booking ble gjennomført tettere opptil avreise. Nå har denne trenden igjen snudd.

– Vi ser 20 prosent tidligere bookingmønster for månedene som kommer, august til og med desember, enn fjoråret. Forsommeren kom med rekordmange salgskampanjer og vi oppfordrer igjen våre kunder om å bestille sine reiser tidlig for å utnytte de beste prisene, sier Nilsen.

– Vi er ekstra spent på hvordan høsten vil utvikle seg når vi ser at renten fortsetter å gå opp, avslutter Stein Nilsen.