– Visma har laga ei oppskrift på hvordan vi kan kontrollere om vi er rammet eller om det er bekymringsmeldinger som ikke er kommet fram til oss. Det er en av superbrukerne våre i det gamle fagsystemet begynt å jobbe med nå, sier barnevernleder Kari Mortensen i Vesterålen barnevern til VOL.

Hun vet ikke hvor mye jobb som ligger i det, men de er altså begynt å se på saken.

Vesterålen barnevern brukte Visma Familia til november 2022. Siden har de benyttet seg av Visma Flyt, opplyser hun.

Visma skrev i ei pressemelding klokka 10 at svakheten har eksistert i systemet siden integrasjonen ble satt i produksjon fra september 2020.

Barnevernleder Kari Mortensen i Vesterålen barnevern. Foto: Arkiv/Håkon Benjaminsen

Bekymringsmeldinger borte

NRK og flere andre medier meldte om saken mandag i forbindelse med at Bergen kommune kalte inn til pressekonferanse klokka 10. Det var etter å ha avdekket «alvorlige tekniske feil som gjelder overføring av bekymringsmeldinger mellom leverandørsystemet og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger».

Ifølge dem kunne mange andre kommuner potensielt være ramma av feilen.

Visma er leverandør av systemet, mens nasjonal portal for bekymringsmeldinger er drifta av KS. Feilen skal ligge i fagsystemet til leverandøren.

Bekymringsmeldinger skal ha blitt borte som følge av feilen, i den forstand at meldingene ikke er lagret i fagsystemet.

På pressekonferansen kom det fram at 24 bekymringsmeldinger ikke har kommet fram til Bergen kommune. Innholdet i 21 av disse har kommunen lite informasjon om.

Kommunen har bedt barne- og familiedepartementet om nasjonal gransking av saken.

Vesterålen barneverns lokaler på Sortland, Foto: Rune Nybrott Hals

Feilen har vært til stede hos andre kommuner

VG har skrevet at Oslo også er berørt av systemfeilen, mens TV2 har fått bekreftet at Tromsø kommune er rammet.

– De kundene som benytter denne integrasjonen vil kunne være rammet, men vi kan konstatere at ikke alle er rammet. Vi er avhengig av en samhandling med våre kunder for å finne ut om de er berørt av feilen eller ikke, skriver Visma.

De skriver at arbeidet vil ta noe tid, og først når dette er sluttført vil de ha endelig oversikt over omfanget.

Visma konstaterer at feilen også har vært til stede i systemene til andre kommuner. De har sendt ut en oppdatert informasjonspakke til kundene sine.

– Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig måte, skriver de.

Saken oppdateres.