Forbrukerrådet gir deg gode tips om hvordan du skal unngå å kjøpe katta i sekken.

Gratis bruktbilkontrakt og tilstandsrapport

- Bruk kontrakt. Forbrukerrådet har laget en gratis bruktbilkontrakt, og en tilstandsrapport som du kan fylle ut sammen med selger, eller få et verksted til å fylle ut. Vi ser at mange problemer ville vært unngått om flere hadde disse to tingene på plass, sier regiondirektør Torgeir Øines ved Forbrukerrådet i Nordland. .

Du kan laste ned kontrakt for bilkjøp og tilstandsrapport for bruktbil på forbrukerrådet.no

- Prøvekjør bilen, og få med alle viktige opplysninger om den i kontrakten, så vil både kjøper og selger slippe unødvendig «kollisjon», legger regiondirektør til.

Sjekk bilen grundig

Dersom du kjøper bruktbil av en privatperson har du begrensede rettigheter i forhold til om du hadde kjøpt den fra en forhandler. Da er det lurt å være ekstra på vakt, og sørge for å undersøke bilen godt.

- Mangler du kunnskaper om bil, og ikke har noen til å hjelpe deg, kan du få utført en salgstest hos et bilverksted, sier regiondirektøren i Nordland.

Norges Automobil-Forbund tilbyr salgstester over hele landet, men du kan bruke et hvilket som helst verksted. Den koster litt, men kan likevel være en svært lønnsom investering.

Sjekk bilen for pant

Ikke kjøp andres gjeld. Heftelser følger bilen, og ikke eieren. Det hjelper lite å skylde på at selgeren har gitt deg feil opplysningen når namsfogden kommer på døra for å hente bilen din. I Brønnøysundregistrene kan du sjekke om det er pant i bilen. Du kan også sende tekstmelding: Skriv REGNR, mellomrom, kjøretøyets registreringsnummer og send meldingen til 2121.

- Husk også å sjekke hvem som er rett eier av bilen, og om alle nøklene følger med. Kjøper du av en svindler, sitter du som oftest igjen uten verken bil eller penger, sier Torgeir Øines.

Import fra utlandet

Noen finner drømmebilen i utlandet. Hvis du kjøper bilen i Europa, kan Forbruker Europa både hjelpe deg med råd og veiledning før du handler, og også hjelpe deg dersom du får problemer i etterkant.

Mange driver også med import av bruktbiler for videresalg.

- Spør alltid selger om bilen er importert, og få det skriftlig. Dersom det viser seg at bilen ikke er tilpasset norsk klima, kan det være noe du kan klage på, sier Torgeir Øines.

En bil produsert for norske forhold vil være bedre beskyttet mot hardt klima og mot for eksempel rust på grunn av salting om vinteren, enn en bil produsert for søreuropeiske forhold.