Elev Marit Lindquist har fått beskjed om å kjøre som hun pleier. Turen går fra Sortland til Kvalsaukan mens praten går om løst og fast. Turen forløper mykt og fint, men her er det ifølge kjørelærer Siv Nina Lind absolutt rom for bedring. Så på neste runde gir kjørelærer Siv Nina Lind beskjed om å kjøre på en litt annen måte.

- Se langt fremover, planlegg neste kryss. Er du nødt til å redusere farta, eller kan du beholde farta med deg gjennom krysset? Ligger du i rett gir nå i forhold til farta?

Gode spørsmål og råd hagler over Marit mens nøyaktig samme kjørerute gjennomføres på nytt. Hun gjør flere ting annerledes, og må innrømme at det var en del egne teorier om hvordan man kjører økonomisk, som ikke stemte med kjørelærerens beskjeder.

- Blant annet har jeg pleid å la bilen trille med clutchen inne ned bakker og inn mot kryssene. Men nå fikk jeg lære at den skulle trille på girene så lenge som mulig, det var en liten a ha-opplevelse, medgir Marit, som etter tur nummer to hadde redusert drivstofforbruket fra 0,51 til 0,49 per mil.

Etter kjøreturen var det klart for teorikurs, der et titalls kolleger fra hjemmesykepleien gikk gjennom hva de har lært. Alle har vært på tur kjørelæreren før, og nå er målet at det de har lært skal føre til både sikrere og mer økonomisk kjøring i jobben.

Avdelingsleder i hjemmesykepleien, Eirin Edvardsen forteller at til sammen 120 fast ansatte og vikarer skal gjennomgå økonomikjørekurset i tiden frem mot påsken til neste år.

- Vi håper at dette blir ei god investering i lavere driftskostnader på bilene, færre skader og et bedre arbeidsmiljø for de ansatte i tjenesten. Vi har ikke budsjettert med x antall kroner spart, men vi håper dette blir et positivt bidrag, sier Edvardsen.

I fjor kjørte hjemmetjenesten 410.522 kilometer og brukte 349.000 kroner på drivstoff, så det sier seg selv at en liten gevinst per mil, fort teller i det store regnestykket.

- Jeg tror de fleste som har vært innom opplegget har fått seg a ha-opplevelser, sier avdelingslederen, som mener kursinga er en spire til økt bevissthet.

Kjørelærerens tips for økonomisk kjøring

Bruk første gir maks en til to billengder før du har lagt inn andre gir.

Trå bestemt på gassen for å komme opp i fart. Hopp gjerne over fjerde gir og legg rett i femte hvis du skal ut på landevegen.

Se langt frem for å planlegge god flyt. Da kan du holde farta di gjennom kryssene.

Trill på girene ned bakker, bruk terrenget aktivt.

Hold bilen i gir mest mulig, ikke legg inn clutch før du må under fartsreduksjon.

Unngå tomgangskjøring.

Må du ha på aircondition, varmetråder i ruta og andre strømkrevende funksjoner på? Høyt strømtrekk betyr økt drivstofforbruk.

Må du kjøre rundt med skiboks eller andre ting på taket?