Høsten er definitivt over oss med all sin tyngde. Regnvær og kalde dager betyr også flere trafikkulykker. Slitte dekk på kalde og våte veier kan nemlig være en livsfarlig kombinasjon. - Det er i overgangen mellom sommer- og vinterføre vi har flest ulykker. EU-kravet for mønsterdybde på bildekk kan være livsfarlige på norske veier, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. Han får støtte fra Norges Automobilforbund (NAF).

I løpet av september og oktober i fjor ble det registrert 1278 bilulykker, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Til sammenligning ble det registrert til sammen 885 ulykker i vintermånedene januar og februar. - Dette er resultatet av dårlige dekk på vått føre samt at det plutselig kan være rim bak en skyggefull sving, forklarer Haukenes.

Vannplaning

1,6 millimeter lyder EU-kravet for minste mønsterdybde på bildekk, under halv parten av hva norsk dekkbransje mener er forsvarlig. - Ingen bør gå inn i denne sesongen med mindre enn tre millimeter mønsterdybde. Det er forståelig økonomisk sett at folk vil drøye kjøpet av nye sommerdekk så lenge som mulig, men de må ta innover seg at dette kan være fryktelig trafikkfarlig, sier Haukenes.

Årsaken er at lave temperaturer gjør gummien hardere samtidig som lite restmønster øker faren for vannplaning. Både våte veier og slitte dekk øker bremselengden, og sammen kan det bli katastrofe.

Jan Iver Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, synes det er veldig betenkelig at norske myndigheter hviler på EU i denne sammenhengen. - Vi vet at det er langt større fare for vannplaning med en mønsterdybde på 1,6 millimeter i forhold til tre millimeter. Vei- og føreforholdene er ikke de samme i Norden som i resten av Europa, så det er dårlig trafikksikkerhetsarbeid at ikke vår e myndigheter gjør noe med reglene her hjemme, sier Engebretsen.

Nordisk dødsfelle

NAF ser ofte at bileiere tyner de siste millimeterne ut av sommerdekket før de skifter over til vinterdekk. En bil med EU-godkjente dekk på 1,6 millimeter har en bremselengde på sju-åtte meter mer enn en som har tre millimeter igjen av mønsterdybden ved en fart på 80 kilometer i timen. - Det er økonomisk lite å hente på å slite ned dekkene, men mye å tape, sier Haukenes i Dekkmann.

I tillegg har vi et særnordisk problem: Mange ønsker å slite ut vinterdekkene i sommersesongen, og tror disse er bedre på høsten enn slitte sommerdekk. - Nordiske vinterdekk har gummiblandinger som egner seg dårlig når temperaturene er over vanlig vintertemperatur. I tillegg har de mønster som prioriterer isgrep, noe som svekker våtgrepet. Kjører du med slike nedslitte dekk på norske høstveier utgj r du en potensiell dødsbombe på veien, advarer Haukenes.

Tester NAF har utført viser at bremselengden på et halvslitt piggfritt vinterdekk med rundt fire millimeter restmønster øker med rundt 60 prosent mot de beste sommerdekkene. - Hvordan dekket oppfører seg med enda mindre restmønster tør jeg ikke tenke på, sier Haukenes, som anbefaler å kjøpe et rimelig sommerdekk framfor å fortsette å kjøre med slitte vinterdekk utover høsten.