Blant lokale og internasjonale delikatesser i Mathallen i Oslo, har det i helga også vært flere vesterålsprodukter å finne. Tom Gunnar Aasen har reist fra Sortland til hovedstaden med kofferten full av varer fra tre lokalmatprodusenter i regionen, og har stått med egen stand i butikken Ost & Sånt. Det for å markedsføre og fortelle om produktene fra nord.

Ut i markedet

På det populære matmarkedet ved Akerselva, med 30 spesialbutikker og spisesteder, har kundene i helga hatt mulighet til å kjøpe pinnekjøtt fra lokale bønder i Vesterålsmat, ost fra Den sorte gryte i Lødingen og spekepølser og fenalår fra Bø Gårdsslakteri utenfor Sortland.

– Responsen har vært veldig bra. Det er stor nysgjerrighet. Når jeg forteller at det er produkter fra Vesterålen, er det mange som spisser ørene og blir veldig interessert. De vil høre historiene bak, forteller Aasen.

– Når har vi fått et lite fotfeste i Mathallen, og det er veldig gøy, legger han til.

Bak står «Smak Vesterålen», som Aasen selv driver, et initiativ rettet mot lokalmatprodusenter, for å bistå dem i å bli tydeligere i markedet.

– Beiteforholdene i Vesterålen er unike, det finnes ikke noe lignende i verden, og det gir råvarene en helt spesiell karakter. De som står bak er noen ordentlige ildsjeler, som er engasjert i produktene sine. Det mener jeg flere burde få kjennskap til. Vesterålen er en av de ypperste matregionene i Norge. På et lite geografisk område produseres det vanvittig mye mat, og alt er av høy kvalitet. Det burde Vesterålen være stolt av, sier han.

Merkevare

Lokalprodusert mat er i vinden. Aasen mener det vil gagne alle produsenter i regionen å bruke Vesterålen som merkevare.

– Lokalmat er veldig i vinden. Dagligvarekjedene har begynt å ta inn lokale produkter, og de siste 4-5 årene har de hatt en prosentvis større økning i salget enn de ordinære varene, sier Aasen og legger til:

– Folk er opptatt av hvor maten kommer fra. Det å være tydelig på hvor ting kommer fra er også positivt for reiselivet. Det er mange «foodies» der ute som reiser til steder for å se råvarer, oppleve høsting, produksjon og tilberedning av lokale råvarer og mattradisjoner, sier han og forteller at han har veldig sansen for italienernes holdning til mat, og fokus på hvor råvarer kommer fra.

Aasen har en oppfordring til den største matprodusenten i regionen:

– Sjømat fra Vesterålen er av aller ypperste kvalitet. Jeg hadde gjerne sett at også fiskerinæringen brukte Vesterålen som en merkevare.