27 juni: Kva føringar er det gitt for bruk av sand på rullebana på Ørland i høve kampflybase for F-35?
27. juni: Kan statsråden svare på om 2. bataljon etter omstilling til en mobilisert avdeling er ferdig mobilisert innen 48 timer, og hvor lang tid benytter dagens Hær reserve til mobilisering etter ordre om mobilisering er sendt?
22. juni: Hvem er ansvarlig for å rydde opp i utrangerte telelinjer (kobber i hovedsak) som har vært i luftspenn tidligere med ulike eiere og i dag ligger i utmark for det meste til fare for fe og folk og hvilke initiativ vil regjeringen ta for å sørge for å unngå dyretragedier?
22. juni: Har statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet tatt noe som helst initiativ overfor ansvarlig statsråd til å endre Utlendingsloven eller norsk innvandringspolitikk i tråd med sine visjoner som liberaler, hva har initiativene vært, og hvordan vurderer statsråden disse initiativene?
15. juni: Står forsvarsministeren fast på at 2. Bataljon (Bn2) som mobiliseringsbataljon vil være fullt ut mobilisert innen 48 timer, og hvor raskt vil Bn2 som mobiliseringsbataljon kunne være klar til å gå i kamphandlinger?
15. juni: Kan finansministeren vise til i hvor mange KVU’er siden 2010 man betegner «investeringer, reinvestering og oppgradering» av bygninger, utstyr mv eid og forvaltet av statlige enheter og statlige selskaper som finansieres gjennom Stortinget, som vedlikehold og driftskostnader (levetidskostnader) i henhold til KS-ordningen, eller skal det normalt regnes inn i de «initiale investeringskostnadene» i utarbeidelsen av KVU’er, og dersom det er unntak, hvilke dreier dette seg om?
1. juni: Står statsråden fast ved at det ikke er behov for oppgradering av taksebane på Evenes, og kan statsråden redegjøre for departementets vurderinger at dette, for Avinor sin vurdering, samt hva som er gjort av oppgraderinger av banesystemet de siste tre årene og kostnadsdeling mellom Avinor og Forsvaret?
29. mai: Statsråden skriver i sitt svar på mitt spørsmål nr. 1627 at en intern gjennomgang viser at Norge har et betydelig folkerettslig handlingsrom innenfor sentrale konvensjoner til å håndtere migrasjon. Hvilket handlingsrom har man innen konvensjonene, og hvorfor har ikke regjeringen utnyttet dette handlingsrommet?
23. mai: Kan statsråden opplyse om de nye F35-flyene i normalsituasjon kan benytte seg av takse, rullebane og øvrige flyoperative flater med motorer i gang hvor det er benyttet strøsand for å øke friksjonen, og til tross av fremtidig heldøgns beredskap med dertil snørydding og friksjons økning; hvor mye mer beregner man å måtte øke utslippstillatelsen i KOF med dersom strøsand ikke lengre skal benyttes, særlig hensyntatt at større flater skal holdes snø og isfrie/med tilstrekkelig friksjon hele døgnet?
22. mai: Hvilke konkrete grep har regjeringen gjort etter høsten 2015 for å oppfylle punkt 18 i asylavtalen på Stortinget?
22. mai: Kan statsråden opplyse om hvor mange flybevegelser P8 beregnes å ha ved planlagt drift i 2023 per år, og hvor mange flybevegelser det har vært på Evenes med C-130J som krever "lokale prosedyrer" grunnet kategori størrelse i 2017,2016, 2015 og 2014?
11. mai: Kan statsråden gi en utfyllende faglig begrunnet vurdering av hva forskjellen mellom en "beredskapsbase" slik denne defineres i LTP og "en forsterkningsbase for alliert mottak" vil kunne innebære innholdsmessig, driftsmessig og kostnadsmessig og finnes der slike ulike basedefinisjoner i NATOs planverk i dag av denne karakter eller vil det komme i fremtiden?
8. mai: Kan statsråden redegjøre for hvorfor der i fremtiden ikke kan oppstå samtidighetskonflikt når "Mindre fly, som for eksempel F-35, maritime patruljefly og andre sivile 737-maskiner," bruker takse og rullebanen samtidig, samt om Luftfartstilsynet og Avinor har vært konferert med garanti om ytterligere fravik fra forskrift og dersom det ikke skal utgjøre en samtidighetskonflikt hva ny begrensning på antall flybevegelser på Evenes blir?
4. mai: Hva er nåværende beregnet kostnad for det nylig oppståtte behovet for totalt omlag 60 000 kvm flyoperative flater ved Evenes Lufthavn for MPA og hvordan forklares forskjellen i tidligere opplyst antall kvm behov fra departementet med det som fremkommer i KVU og KS1 og står departementet fast på at kostnaden er omlag den samme for 16 000 kvm som 60 000 kvm?
3. mai: Hva er kostnaden til 60.000 kvadratmeter flyoperative flater ved Evenes flystasjon og hvilken erfaringstall benytter Forsvaret og kvalitetsikrer for å beregne denne prisen?
25. april: Kan forsvarsministeren presisere om sivile fly kan passere en P-8 på taksebanen når P-8 er under full armering i henhold til retningslinjer for ammunisjonstjenesten, eventuelt om det da vil være restriksjoner ved taksebane og rullebanesystemet når kampfly og MPA armeres ved de såkalte "hammerheads" ved Evenes flystasjon?
23. april: Kan forsvarsministeren redegjøre for at det i 2010/2011 var et udiskutabelt krav at banesystemet skulle forskyves dersom Evenes ble valgt som hovedbase for F-35?
19. april: Vil statsråden legge opp til å utsette fristen for høringa om "Sjarkflåtens rolle i et framtidsrettet kvotesystem" basert på de protestene som naturlig nok er kommet etter at statsråden la opp til en kort høringsfrist om et komplekst tema, med kontroversielle forslag, for kystens fremtid?
1. mars: Kan statsråden klargjøre om det har vurdert å terminere kontrakten om NH-90, hvorfor man eventuelt ikke har gjort dette, og om det ligger noe i kontrakten til kjøpet av NH-90 som gjøre det juridisk svært vanskelig eller umulig for Forsvaret å terminere kontrakten på tross av at leverandøren ikke har levert i nærheten av hva Forsvaret ble forespeilet ved inngåelse av kontrakten?
22. februar: Når vil statsråden legge frem sin anbefaling om NH-90-helikoptrene og vurderer han det som mulig å møte Kystvaktas behov, gitt problemene og kostnadene knyttet til driften av NH-90?
12. februar: Vil regjeringen fortsatt fremme forslag til oppgaveoverføringen i form av et samlet forslag for Stortinget?
6. februar: Hva vil statsråden gjøre for å sikre kompenserende tiltak for Kystvakten og eventuelt hvilke kompenserende tiltak ser statsråden på som mest aktuelle å sette inn på kort og lang sikt på bakgrunn av manglende helikopterkapasitet og kan Stortinget forvente å få en avklaring på fremdriftsplan for å sikre Kystvakten helikopterkapasitet til Kystvakta før sommeren?
22. januar: Når og på hvilken måte vil statsråden legge frem for Stortinget regjeringens utredning av bruk av andre baser i Norge til alliert mottakskapasitet?
18. januar: Ved behandling av Prop. 84S -regionreformen- ble det gjort følgende vedtak: "Stortinget ber regjeringen utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland og Troms som sør for Nordland grense. Utredningen skal legge til grunn at Statskog fortsatt skal beholde ansvaret for skogressursene. Utredningen skal videre legge til grunn av gjeldende finnmarkslov videreføres innenfor dagens fylkesgrense for Finnmark, men ikke utvides til nye geografiske områder." Når kan utredningen forventes og hvordan vil den bli lagt fram for Stortinget?
10. januar: Digital postkasse er en løsning som gjør at innbyggerne kan få og sende post til og fra det offentlige digitalt. Hvilke statlige etater og direktorater benytter Digipost ikke bare til utsendelse til innbyggerne, men også ved at etaten kan motta Digipost fra innbyggerne?
Kilde: Stortinget