– I en del tilfeller anbefaler vi kunder å bytte til nye dekk selv om mønsterdybden fortsatt er bra. Mange småkjørere som fortsatt synes dekkene ser nye og fine ut blir overrasket over dette, sier Casper Bergmann, utviklingssjef i dekkjeden Vianor.

Årsaken er at dekk blir hardere med alderen og mister den elastisiteten som er nødvendig for å sikre gode kjøreegenskaper.

– Dette er særlig aktuelt for vinterdekk, som gjerne har et større innslag av naturgummi enn sommerdekk. Naturgummi er mer utsatt for aldring enn syntetisk gummi, så gamle vinterdekk kan vise seg å være dårlige selv om mønster eller pigger fortsatt er i orden, sier Bergmann.

Mykheten i gummien er til særlig stor hjelp på krevende vinterføre.

Snø og is

– På nordisk vinterføre er det viktig å ha dekk som gir godt feste på snø og is og godt sidegrep på svingete, glatte veier. Gode egenskaper i selve gummien bidrar til å oppnå dette.

Det er vanskelig for en vanlig bilist å bedømme kvaliteten selv.

– Det synes ikke utenpå at dekket er blitt hardt. Hvis vinterdekkene er noen år gamle er nok det sikreste å be en ekspert om å ta en kikk på dem. For tiden får vi mange slike henvendelser på dekksentrene våre, sier Bergmann.

Det finnes ingen fasit for hvor lenge et bildekk varer, ifølge Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes forening.

Maks fem år

– Gummi eldes i bruk, noe som i hovedsak skyldes oksidering og påvirkning av ytre faktorer. Dekk regnes fortsatt som ferskvare tre år etter produksjonen, og når de tas i bruk kan en vanlig bilist regne med å ha dem i tre til fem år, sier Braathen.

Han fraråder å bruke et sett vinterdekk i mer enn fem sesonger.

– Da vil aldringsprosessen ha begynt å svekke egenskapene. Hvis sjåføren får en følelse av at bilen er stiv å manøvrere, som å kjøre på dekk med altfor høyt lufttrykk, kan det være et signal om at gummien er hard.

Kjørestil, kjørelengde, bruksområde og veiunderlag påvirker dekkenes levetid.

– For vinterdekk er også bruken i lave temperaturer en faktor som påskynder aldringsprosessen, sier Braathen.