I disse budsjett-tider er opposisjonen i formannskapet bekymret over det som viser seg å være en utgiftspost som bare øker i Sortland kommune. Dette ble tatt opp i formannskapet forleden.

Merforbruk

– Vi har et merforbruk på 300.000 kroner til juridisk bistand i forbindelse med Strandskogjordet. Jeg ser med bekymring på den økte bruken av juridisk bistand og utgifter til det og til konsulentvirksomhet, Tallene viser at lønnsutgiftene våre har økt betydelig, men det har utgiftene til ekstern bistand har også økt betydelig, sa Silvia Ovik (H) i forrige formannskapsmøte.

Nå vil Høyre ha tallene på bordet, og Beate Bø Nilsen har bestilt sak til neste kommunestyre og vil ha oversikt over både konsulentbruk og bruken av juridisk bistand.

– Hvilket budsjett blir disse pengene hentet fra, hvor blir de brukt og til hva blir de brukt? Dette ser ut til å være ei utvikling der pila går rett opp. Det kunne vært interessant å få den oversikten, vi burde hatt det også i høst, sa Ovik.

For mange måneder siden

Økonomisjef Johnny Kvalø svarte at det ikke formelt er bedt om en sak som sådan fra Høyre, men at der er bedt om en oversikt.

– Så kan formannskapet be om en sak. Det er ganske mange måneder siden det ble bedt om oversikt over konsulentbruken og hva som inngår, sa han.

– I en ideell verden er man klar over alle komplikasjoner når man planlegger, og kunne lagt inn denne typen beløp. En del spisskompetanse har vi, men noe trenger vi bistand på. Ideelt sett skulle det ligget kalkulert i et budsjett, medgir han, ,og utdyper:

– Når det dukker opp problemstillinger og vi må løse de, så innebærer det av og til at vi må få tak i kunnskap vi ikke selv bestiller, sier han.

– Da blir det slik at rådmannen gjør en vurdering og innhenter juridisk bistand og konsulenter, også får vi regninga på bordet. Vi vet på forhånd ikke summene, konsekvensene av dette, er dette innen delegasjonen, er det sånn som dette vi synes vi skal gjøre det? Synes formannskapet der er greit? spurte Silvia Ovik ig viste til at man ikke har kontroll over hvor mye det brukes, og hvordan det gjøres.

– Det er vi som må vedta disse midlene, etter at de er brukt, påpekte hun,

– Ikke en ønska situasjon

Ordfører Tove Bjørkmo peker på at snur man på flisa så er et merforbruk på medisiner på 600.000 kroner heller ikke planlagt i 2017, men at det dukker opp ting i den daglige driften innen mange områder, også innenfor teknisk sitt område.

– Det er derfor rådmannen har budsjettreguleringer for å ta for seg de endringene, 1,6 millioner er ansatt til driftsresultater for å ha en buffer, sa Bjørkmo.

– Når det gjelder bruk av konsulenter innen teknisk etat for å kjøre en prosess, er det ikke sånn rådmann ønsker å bruke store ressurser, til bruk av konsulenter, sa rådmann Randi Gregersen.

– Man ser mange fordeler med å ha kompetansen i egen organisasjon. Det er nyttig med lokal tilhørighet for de som skal jobbe med saken. Hvis det har vært høyt i år, er det kanskje fordi vi har jobba med å skaffe oversikt over hva som mer viktig. Sånn at vi vet vi kan møte de utfordringene som er fremover. At vi innen bruk av konsulenter har et økt forbruk er ikke en ønska situasjon fra rådmannens side. Men innen spisskompetanse er det noe vi ikke klarer å ha selv, sa Gregersen.

Mange poster øker mye

Christoffer Ellingsen (Rødt) mener å ha utgiftene som en budsjettpost, kan være en måte å få bedre oversikt og kontroll fra politikerhold.

Han viser også til budsjettreguleringa, på 68 sider.

– Jeg har aldri vært med på at så mange poster øker så mye på driftsbudsjettet. Når vi ikke får ei forklaring er det alvorlig forvaltningsmessig, vi vet ikke hva årsaken er og har ikke mulighet til å ta noen tiltak. Jeg mener vi må stramme opp til kommunestyrets behandling, om 14 dager bør det være på plass et eget notat. At vi får dette på plass, sånn at vi ser hvor mye av dette som er engangsbeløp og hvor mye som er strukturell endring.

– Dette er såpass omfattende at det kunne sikkert tatt et dagsverk å få ordentlig forståelse av det, sa Ellingsen som ønsker notatet på plass til kommunestyrets møte, for å ha et bedre grunnlag for å se på de økonomiske endringene i driftsbudsjettet.

Skyter i været

– Konsulentutgifter skyter i været, og som politikere må vi stå til ansvar. Som Silvia sier, det er frustrerende når ting bare skjer og så blir det presentert ei regning over penger som er brukt. Jeg føler vi ikke har det ansvaret vi bør ha, ansvar pulveriseres nedover, og ingen vet hvorfor dette skyter i været, sa Roar W. Olsen (H).

– Det er meget viktig å ha fokus på det Beate Bø Nilsen spurte etter, å få en oversikt sånn at vi vet. Det er meget ubehagelig når pengeutgifter spretter i været uten at vi kan påvirke det, sa han.

– Vi må få bedre forklaringer i forkant av kommunestyrebehandlingen, mener Sivlia Ovik (H)

Ser behovet

Svein Robert Vestå (Ap) stilte spørsmål om ståa på sykefraværet, og viste til at om man får dette ned bare én prosent, er det mye å spare.

Beate Bø Nilsen (H) mener drifta i Sortland må ned, før det går galt.

– Det er ikke tvil om at drifta i Sortland må ned før vi ender opp på Robeklista. Derfor er det syns å få en slik budsjettregulering der det er ingen mulighet til å gå inn i tallmaterialet og gjøre analyser, hvorfor er det avvik og med hvilke av de vedtak vi har fjort er man kommet i mål. I en slik tertialrapport er fra rådmannens side mangler det rapportering fra sektorene. Hva slags konsekvenser får det at man ikke får denne typen rapportering, spurte Beate Bø Nilsen.

– Rådmann ser behovet, vi må bli flinkere få rapporter når dere skal behandle budsjettet, sa rådmann Randi Gregersen.