Dette viser ferske tall fra Verdifallsstatistikken som publiseres av biladministrasjonsselskapet LeasePlan. Tre faktorer skiller seg ut som de klart viktigste for at bilen skal holde seg godt i verdi: 4WD, dieselmotor og SUV eller høyreist stasjonsvogn. I tillegg bør en ny bil i dag være relativt "folkelig" priset.

LeasePlan er Norges største innen biladministrasjon med over 37.000 biler i sin portefølje. De har gjennom flere år analysert bruktbilmarkedet og publisert Verdifallsstatistikken.

De 20 mest solgte bilene i Norge de tre første kvartalene i år utgjør snaue 50 % av det totale personbilsalget. I gjennomsnitt vil disse bilene tape seg 50 - 55 % i løpet av fem år. For alle biler gjelder det at biler med utstyr som er normalt for biltypen gjør at den holder seg best i verdi. Bilkjøpere skal være klar over at det kan være meget stor forskjell i verditap mellom "riktig" og "feil" variant innen en og samme bilmodell.

Eliteserie

Enkelte modeller kan holde seg betydelig bedre i verdi og dermed spare eieren for flere titusener kroner i verditap. Dette er biler i eliteserien hva gjelder lavt verditap. Kravet for å defineres inn i eliteserien er at det forventes et verditap som er minst 5 % lavere enn gjennomsnittet for de 20 mest solgte bilene.

Mitsubishi ASX er populær ny som brukt, og det er ventet at den vil tape seg 5 -10 % mindre i verdi enn gjennomsnittsbilen. Den mest solgte modellvarianten av denne SUV'en har en relativt beskjeden dieselmotor på 116 HK og 4WD.

Skoda Octavia er ingen SUV, men en høyreist stasjonsvogn med 105 dieselhester og 4WD i mest solgte utgave. Nordmenn elsker både SUV'er og stasjonsvogner. LeasePlan forventer at også denne vil tape seg 5 - 10 % mindre enn gjennomsnittsbilen. Det samme gjelder Volkswagen Tiguan som er en av de dyrere bilene på topp 20 listen. 140 hesters dieselmotor og 4WD anbefales for lavest mulig verditap.

En outsider på i eliteserien er Nissan Qashqai. Nordmenn har falt for denne SUV'en fra Nissan med 110 hesters dieselmotor og det gir gode bruktbilpriser. Den mest solgte modellen av Qashqai har kun tohjulstrekk. Likevel forventer biløkonomene i LeasePlan at den vil holde seg så godt i verdi at den fortjener en plass i eliteserien.

Det er verdt å merke seg at alle bilene i eliteserien er nøkterne, fornuftige biler.

Betydelig lavere priser

Mens det for 5 år siden var biler med de tre faktorene 4WD, diesel og SUV/høyreist stasjonsvogn i prisspennet kr 400 - 700 000 som holdt seg best, er prisnivået nå betydelig lavere. De bilene LeasePlan forventer vil holde seg aller best i pris de neste fem årene koster fra kr 300 000 - 450 000.

Avgiftsomleggingen i Statsbudsjettet for 2012 i retning av at bensin blir relativt sett billigere enn diesel er så moderate at vi ikke forventer at det vil ha noen nevneverdig innflytelse på restverdier og verditap, kommenter markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Veiledning for bruktbilkjøpere

Som bruktbilkjøper kan det en virke som en god idé å gå etter biler som har falt mye i verdi og dermed er blitt billige. I alle fall dersom man har tenkt å ha bilen lenge. For fem år siden, i 2006, var det større variasjon på topp 20-listen både av bilmerker og verdifall. De som satset på de tilsynelatende fornuftige Opel Astra stasjonsvogn eller Ford Focus stasjonsvogn må innse at 54 - 56 % av bilens verdi er blitt borte fem år senere. De som i stedet gikk for en Toyota Rav4 har kun tapt 43 - 45 % av verdien. Det er en svært stor forskjell, hele 11 prosentpoeng.

I kroner har verditapet vært omtrent det samme til tross for at Rav4 er en vesentlig dyrere bil enn Astra og Focus.

- Det er særdeles viktig at bilkjøpere er bevisst på at verditapet er mye viktigere for hva det koster å holde seg med bil enn hva som er bilen kjøpspris, poengterer Paus.

Restverdien handler om din neste bil

- Kjøper du en bil med lavt verdifall har du mer penger å kjøpe bil for neste gang. Restverdien handler om din neste bil og hva du da har råd til.

- Vi vet at det faller bilselgerne tungt for brystet når vi mener deres bilmodell vil falle mer i verdi enn andre modeller, men vi har statistiske analyser over tid som viser at vi treffer godt med våre anslag og at treffsikkerheten er uavhengig av bilmerke. Hele virksomheten vår er dessuten basert på at vi er merkenøytrale og således ikke favoriserer noe bilmerke, avslutter Marius Paus i LeasePlan