– Det femte hjulet på vogna er i ferd med å forsvinne. Andelen nye biler som leveres uten reservehjul øker raskt, men kunnskapene om hva dette innebærer henger etter, sier Casper Bergmann, utviklingssjef i Vianor.

Mange er ikke engang klar over at reservehjulet er droppet. Derfor er det langt flere enn før som ber om råd og hjelp når de punkterer.

– Dekksentrene våre får et økende antall slike henvendelser. Bileierne har ofte ikke peiling på hvordan de nye typene reparasjonssett skal brukes, selv om de er eneste hjelpemiddel i mer enn tredjeparten av alle nye biler, sier Bergmann.

Reparasjonsutstyret består gjerne av et skumbasert tetningsstoff og en pumpe som kobles til sigarettenneren. Noen fabrikanter leverer også tetningsstoffet på en sprayboks med nok trykk til å pumpe opp hjulet.

Utilstrekkelig

– Slikt utstyr må man lære seg å bruke, på samme måte som man en gang måtte lære å bytte hjul. Men dessverre ser vi også at de nye hjelpemidlene er utilstrekkelige hvis dekket har fått en skikkelig flenge.

Enkelte fabrikanter leverer bilene med såkalte run-flat dekk. Disse er konstruert for å kunne kjøres et godt stykke i lav hastighet etter en punktering, for å unngå at man blir stående fast langs veien.

– Men mange opplever slike dekk som støyende og harde, og vår erfaring er at de aller fleste skifter til vanlige dekk når originaldekkene er utslitt. Da risikerer man jo å stå bokstavelig talt på bar bakke hvis uhellet er ute og reservehjul mangler, sier Bergmann.

Inntrykket av økt hjelpeløshet ved punktering bekreftes av bilbergingsbransjen.

– Siden 2005 har antall bilister som ber oss om assistanse på grunn av punktering doblet seg. Hittil i år har vi gitt veihjelp ved 6500 slike uhell, sier informasjonssjef Irene Røsholt i Falck Redning.

Punktering inntar nå en sjetteplass på listen over de hyppigste årsakene til assistanse fra Falck.

Trenger jekk

Årsaken til dreiningen vekk fra reservehjul er ønsket om å spare vekt, drivstoff og plass.

– Men det er jo fullt lovlig allikevel å legge et reservehjul i bagasjerommet. I så fall er det viktig at man sjekker at bilen er utstyrt med jekk og hjulvinne. Også slikt utstyr er mangelvare i mange nye biler, sier Casper Bergmann i Vianor.

Når vinteren nærmer seg regner han med stor pågang av bileiere som oppdager dette for sent.

– Antall telefoner fra folk som står opprådde hjemme på gårdsplassen uten jekk øker for hver sesong, sier Bergmann.