En rekke biler ble kontrollert med laseren i Kjerringnesdalen onsdag kveld. To måtte vinkes til side av politibetjenten i patrulje UP 817, for fart på over 100 kilometer i timen i 80-sona.

- Selv om store deler av det vi i UP gjør er knyttet til fart, er det en myte at UP «er laseren», sier Jacobsen.

Veikriminalitet

UP jobber på siden av de andre politienhetene i Vesterålen, men bistår og samarbeider med politidistriktet. Målet er å bekjempe kriminalitet langs veiene.

- Vi har en nullvisjon om at vi ikke skal ha trafikkdrepte, sier Jacobsen. Det etter en sommer med flere dødsulykker i Vesterålen.

Fokuset ligger blant annet på personer som kjører etter bruk av alkohol, medikamenter og narkotika.

- Slike ting ligger bak en del alvorlige ulykker.

Jobb på fire hjul

Arbeidsdagen til Jacobsen tilbringes i stor grad på fire hjul. Patruljen, bestående av to politibetjenter, prøver å være uforutsigbare i hvor og hva de kontrollerer.

Med seg har de instrumenter som alkometer, gjennomsnittsmåler og lasermåler. Og det er strenge rutiner for testing, daglig kontroll, og bruk av disse apparatene.

- Man må være godkjent for å bruke dette, sier Jacobsen, mens han viser frem «Evidenseren» inne på politistasjonen. Den er et bevisinstrument, som fastslår påvirkning av alkohol. Altså, enkelt forklart, en mer avansert og presis versjon av alkometeret. Resultatet er godt nok for å være bevismateriale i retten.

Strenge kontroller

Flere av apparatene må gjennom daglige kontroller, i tillegg til ukentlige og månedlige kalibreringer. Lasermåleren kontrolleres før og etter vakt, og alt noteres sirlig ned på en sjekkliste.

- Man skal kunne stole på det politiet gjør. Vi har veldig gode rutiner, blant annet når det kommer til kursing og kompetanseheving. Vi har et godt grunnlag for å være trygg på at jobben gjøres riktig. Men det er klart, vi er mennesker vi og, og kan gjøre feil, sier Jacobsen.

- Ved enhver tvil, lar vi den komme vedkommede til gode. Vi tar ingen for å kjøre for fort, uten å være sikker.

Prikker på lappen

Denne onsdagskvelden er det forholdsvis rolig på veiene i Sortland. I Kjerringnesdalen blir to fartssyndere stoppet for å ha kjørt henholdsvis 108 og 103 kilometer i timen i 80-sona. Det ble noen tusenlapper i bøter, samt prikker på førerkortet.

- På kontrollene skal vi reagere mot de som overtrer veitrafikkloven. Samtidig har synlig politi langs veiene en forebyggende effekt, sier Jacobsen.