Etter at russlands pressident Vladimir Putin på torsdag morgen underskrev et importforbud mot fisk fra EU/EØS, har fiskerinæringen blitt nødt til å omrokkere i sine planer.

- I et kort tidsperspektiv er situasjonen ganske utfordrende, Russland har i de seneste år vært det markedet norsk sjømatnæring har satset sterkest i. Med Russland ute av markedet er vi mer avhengig av det langsiktige markedet for å plassere laksen, Forklarer markedssjef for laks og ørret, Bjørn Erik Stabell på norsk sjømatsråds pressekonferanse fredag.

Øker markedsføringsbudsjettet

Sjømatrådet hadde fra før budsjettert 32 millioner øremerket til markedsføring i høst. Etter importforbudet har de besluttet å sette inn oppsparte midler på inntil 50 millioner kroner i ytterligere markedsføringstiltak.

-Dette er midler som er oppspart i tilfelle det skulle oppstå krevende markedssituasjoner som denne, fortsetter Stabell.

Lanserer tiltak

- Vi har for det første vurdert å gjøre markedsinvesteringer i de allerede etablerte markedene. Disse kan iverksettes raskt i markeder som Frankrike, Italia, Spania og Tyskland. I tillegg har vi planlagt kampanjer for de store supermarkedkjedene i Europa, fortsetter markedssjefen.

Det tredje tiltaket som planlegges er økt satsning i fremvoksende markeder som Sørøst-Asia, India, Midtøsten og sentral-Europeiske land som Tyrkia og Tsjekkia.

Store mengder eksportlaks må omrokkeres

Importstoppen vil i førte fase påvirke mellom 70 - 80 000 tonn laks som ellers ville blitt sendt til Russland i år.

- Disse mengdene må isteden eksporteres til andre markeder. Dette vil føre til et lavere prisnivå enn hva man ellers ville hatt, Sier Paul Aandahl, bransjesjef for laks og ørret i norsk sjømatråd.