– Sjøveien og fiskerihavnene er avgjørende for verdiskapingen i fylket. Fiskerihavnene har de seneste årene blitt en kasteball, hvor ansvaret før lå hos Kystverket, før fylkeskommunene overtok – og nå har Kystverket overtatt ansvaret igjen. Dette har medført et etterslep i investeringene som vi mener må tas igjen, sier regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland.

Det skriver NHO Nordland i en pressemelding.

– Andenes havn ligger inne i Kystverkets anbefaling om prioriterte prosjekter i kommende NTP, og vi støtter den prioriteringen, sier Hansson videre.

I Samferdselsløftet samordner NHO de viktigste innspillene til samferdselspolitikken.

Dokumentet utdyper og konkretiserer de politiske løsningene som må på plass for de neste årene.

I Nordland prioriterer NHO E6 Sørfold-tunnelene som kritisk viktig, men også E10 Å-Fiskebøl, E6 Narviktunnelen, E6 Sørelva-Borkamo, RV 80 Sandvika-Sagelva samt Nordlands- og Ofotbanen fremheves. Det samme gjør Andenes havn.

– Bare drøye 2,5 prosent av samferdselsmidlene går til Kystverket, men disse investeringene er avgjørende for sikkerhet, samfunnsutvikling og for å muliggjøre økt bruk av kysten som transportåre, sier Hansson.

Innspillene overlevert tirsdag til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i Næringslivets hus i Oslo. Utover høsten bearbeider regjeringen transportplanen, som skal legges frem for stortingsbehandling til neste vår.

Den kommende planen gjelder fra 2025 til 2036.