Til helgen skal Elly-Irene Hansen fra Øksnes gifte seg. Men forberedelsene til bryllupet ble alt annet enn hva hun hadde drømt om.

Det er TV2 hjelper deg som skriver om opplevelsen til Elly-Irene Hansen og flere andre kunder av brudesalongen Dress to impress by NIKA i Harstad.

Hansen skulle i januar til Harstad for å jakte på drømmebrudekjolen til bryllupet.

Men da valget falt på en kjole fra Dress to impress by NIKA i Harstad ble opplevelsen helt annerledes enn hun hadde forventet.

Hansen er midt i de aller siste bryllupsforberedelsene til den store dagen i morgen når VOL ringer, men bekrefter historien sin slik TV2 hjelper deg har omtalt den, og sier hun har fått flere meldinger fra andre som har hatt samme opplevelse med Harstad-salongen.

Kjole til 15.000

Elly-Irene Hansen reagerer på opptredenen til brudesalongen i Harstad. Foto: Privat / Innsendt

– Jeg tenkte bare WOW da jeg så den. Det var den fineste jeg hadde sett, sier Hansen til TV2.

Kjolen hun hadde valgt skulle, ifølge daglig leder ved brudesalongen, koste mellom 25.000 og 30.000 kroner, men de ble etter flere runder enige om 15.000 kroner for kjolen. Det var for godt til å takke nei til, siterer TV2.

Kjolen skulle sys i Tyrkia etter mål, og selv om hun ammet og kom til å gå ned i vekt sa butikken at dette ikke var noe problem, ifølge Hansen. Eventuelle justeringer skulle være inkludert i prisen.

Hansen tok med seg sine to forlovere da de dro til Harstad for å finne drømmekjolen. Foto: Privat / Innsendt

Slet med å få prøve kjolen

Det var starten på en svært dårlig opplevelse.

Først ville hun prøve kjolen i april. Hun var nemlig gått ned sju kilo i vekt.

Det passet ikke, var svaret. Noe det heller ikke gjorde i mai. Forklaringene var blant annet sykdom hos familiemedlemmer og dødsfall, ifølge Hansen.

Ikke før 10. juli fikk hun time.

Overfor TV2 svarer på sin side daglig leder Nina Jakobsen hos Dress to impress by NIKA i Harstad, at det var hun som tok kontakt med Hansen, og at det tok tid å få kontakt.

VOL har vært i kontakt med Jakobsen, som påpeker at saken har flere sider, men ikke ønsker å utdype videre overfor VOL. Hun legger likevel til:

– Jeg ønsker at Elly skal få ro rundt sitt bryllup for å fokusere på de rette tingene.

Feil farge og størrelse

Ikke samme kjolen? Foto: Privat / Innsendt

Da hun endelig fikk prøve kjolen var den ifølge Hansen både feil hvitfarge og feil størrelse.

Til TV2 sier hun:

– Den så hvitere ut i stoffet enn den jeg prøvde første gang. Da jeg tok den på var kjolen altfor stor. Den satt helt feil og cupen var over brystkassa, med et kjempegap mellom puppene.

– Da husker jeg at jeg tenkte «dette kan ikke være min kjole?»

Da hun påpekte det overfor butikken skal de ha skyldt på henne for å ha gått for mye ned i vekt, og krevd 5.000 kroner for å justere kjolen. Det nektet Hansen å betale.

Hun sier det var ubehagelig, men til slutt ble de enige om at justeringene skulle gjøres gratis.

Foto: Privat / Innsendt

Ble advart mot salongen

Da Hansen kort tid senere ble advart av en annen brud mot å handle ved den aktuelle brudesalongen bestemte hun seg for å hente ut kjolen og få justeringene gjort et annet sted.

Men det var da en kompis som var innom for å hente kjolen for henne kom og leverte den at hun fikk sjokk, ifølge TV2.

Fikk kjolen pappeske

Til dem sier hun:

– Han kom bærende på en stor Biltema-eske, så jeg spurte «hva er det der», og han sa «det er kjolen din».

Inne i esken var kjolen krøllete og perlene lå over alt, forteller hun.

Hun reagerte sterkt på at den dyre brudekjolen var sendt i en papp-eske og tok kontakt med butikken på SMS.

Der påpekte hun både at det ikke var nok stoff til å sy armer, og skrev at hun fikk sjokk av at en kjole som er verdt så mye ble pakket inn i en Biltema-eske.

– Dette er det latterligste og mest uproffe æ har vært borti i hele mitt liv, skrev hun.

Til svar fikk hun beskjed om at det var nok stoff til to armer, og spørsmålet:

– Hva skulle vi levert i da, en plastpose...

Hansen påpekte at de kunne brukt en oppbevaringspose for kjoler.

Perlene datt av

Foto: Privat / Innsendt
Foto: Privat / Innsendt

Da Hansen tok kjolen med til en uavhengig syerske fikk hun med en gang beskjed om at det ikke var mulig å berge kjolen.

– Hver gang vi tok i kjolen datt det av perler, sier Hansen til TV2.

Kjolen var ikke mulig å reparere Foto: Privat / Innsendt

TV2 skriver at Hansen ble avvist da hun kontaktet brudekjolen.

Til slutt endte hun med å kjøre 12 timer til Tromsø for å kjøpe helt ny kjole bare to uker før bryllupet. Den nye kjolen kostet 19.000 kroner.

Elly-Irene Hansen måtte til Tromsø for å kjøpe ny brudekjole to uker før bryllupet. Her har hun fått med kjolepose. Foto: Privat / Innsendt

Hun har sendt et krav på 10.000 kroner til brudesalongen i Harstad.

Dette svarer brudesalongen til TV2

Overfor TV2 har daglig leder i Dress to impress by NINA i Harstad formidlet at hun mener Hansen selv brøt kontrakten.

– Vi fikk til slutt tilsendt nye mål, og kjolen ble justert etter det. Dette var ca en uke før hun hadde avtalt at hun og hennes mor skulle komme. Dessverre var de målene som kom en uke i forveien seks centimeter for mye, altså kjolen var for stor. Vi forklarte at vi ikke greide å justere den så mye, da det er mye presisjonsarbeid, uttaler hun til kanalen.

Ifølge Jakobsen visste Hansen at kjolen ikke var lik den hun hadde prøvd, men omtrent den samme. Dette skal ha skyldtes ny leverandør.

Hansen avviser overfor TV2 at dette er tilfelle.

Jakobsen forklarer også grunnen til at kjolen ble levert i Biltema-eske:

– Det var ingen kjolepose tilgjengelig og heller ikke tid til å lage ny pose. Den ble derfor lagt pent ned i en eske vi hadde.

– Så begynte Elly-Irene å si at hun hadde fått et ødelagt underskjørt, og at ringene var knekt, men man kan ikke knekke ringene med håndmakt, mener Jakbosen.

Jakobsen legger overfor TV2 til at kjolene brudene får, ikke er helt like på grunn av en annen fabrikk.

– Alle som bestiller kjoler, blir informert om at kjolen ikke blir helt lik den som de prøver. Moten er den samme, men ulikt merke og design.