MS «Vesterålen» er et hurtigruteskip eid av Hurtigruten AS som ble overlevert Vesteraalens Dampskibsselskap (VDS) i 1983. I dag, 17. februar, feirer det 40 år i rute langs kysten.

Skipet var byggnummer 101 ved Kaarbøs mekaniske verksted i Harstad, og kostet 158 millioner kroner.

Siden overleveringen har MS «Vesterålen» gått i fast rotasjon i hurtigruten, og er det eneste gjenværende skipet av den såkalte mellomgenerasjonen som fremdeles er i trafikkerer langs kystruten.

Etter flere års diskusjoner og tautrekking mellom samferdselsdepartementet og hurtigruterederiene, ble det i november 1980 kontrahert tre nye hurtigruteskip. Skipene ville bli nærmest identiske i utseende og innredning, og er senere blitt kalt mellomgenerasjonsskipene. Konsesjonene på de tre skipene gikk til rederiene Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS), Ofotens Damskibsselskap (ODS) og og Vesteraalens Dampskibsselskab.

Navnet har stolte tradisjoner

Vesteraalens Dampskibsselskab kontraherte sitt skip ved Kaarbø mekaniske verksted i Harstad, og 18. september 1982 ble skipet sjøsatt, og ble 12. februar 1983 døpt MS «Vesterålen» av Elsie Kobro. Navnet har stolte tradisjoner i hurtigrutesammenheng; forløperne var det aller første hurtigruteskipet DS «Vesteraalen» fra 1891 og MS «Vesterålen» fra 1950.

Den 17. februar ble MS «Vesterålen» satt inn i hurtigrutetrafikk, og erstattet sin navnesøster, fra 1950, som fikk navnet MS «Vesterålen» II. 1. januar 1988 fusjonerte Ofoten Dampskibsselskap (ODS) med Vesteraalens Dampskibsselskab og dannet selskapet Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS). Skipet fikk ny skorsteinsdekor og hjemmehavn (Narvik), men beholdt navnet.