Dette er deltakerrekord for oss fra Vesterålen og det ble lagt merke til av både arrangører og deltakere, skriver de i pressemeldingen.

Total var det 260 bedrifter og destinasjonsselskaper fra hele Norge som ville selge sine produkter til 350 turoperatører fra 30 ulike land. I år ble NTW arrangert i Oslo.

Kjøperen ønsker seg de genuine møtene

På deres stands møtte de kjøpere fra hele verden, bygget nettverk og solgte deres reiselivsprodukter.

I pressemeldingen skriver de at det i år var det spesielt stor interesse for nye reisemål som ikke står på alles liste. Såkalt «off the beaten track». Som en restart etter pandemien er det mange operatører som ønsker å endre i det som har vært deres tradisjonelle programmer.

Videre står det:

Møte med lokalbefolkning, kultur og natur er viktig og mange ønsker også utendørs aktiviteter året rundt.

Her har satsningsområdene til Vesterålen med hval- og dyreliv, vandreparadis og blomstrende kystsamfunn virkelig slått an i det internasjonale markedet!

I følge Coralie Chesné fra den franske operatøren SARA Voyage Emotions, har Vesterålen alle de kvalitetene som hennes kvalitetsbevisste kunder søker – høy kvalitet på opplevelser, personlige møter med vertskap og lokalbefolkning og ikke minst fantastisk natur hvor man kan senke skuldrene og bare nyte uten stress.

Den store variasjonen i overnattingsmuligheter trekkes også fram, alle kan finne et tilbud i denne vakre regionen som er perfekt for dagsturer over hele Vesterålen, skriver de.

NTW er også en fin anledning til å møte deres eksisterende kunder, både norske og internasjonale.

14 medlemsbedrifter fra Vesterålen deltok. Se oversikten nederst i saken. Foto: Visit Vesterålen

Effektiv arena

– Norwegian Travel Workshop er en effektiv arena for å vise frem hva Vesterålens har å by på og til å selge reiselivsproduktene internasjonalt.

Workshopen ble offisielt åpnet tirsdag i rådhuset av Oslo-ordfører Marianne Borgen.

– Før åpningen hadde flere av oss fra Vesterålen allerede deltatt på en rekke turer, som besøk til Drøbak, Bærums Verk eller en tur til Ramme og Hvitsten for å gå i Edvard Munchs fotspor, skriver Kjetil Pauslen i Visit Vesterålen.

Dette er også viktige møteplasser for å knytte nye kontakter i mer uformelle omgivelser.

Onsdag og torsdag arrangertes workshopen i Telenor Arena, og det var forhåndsbooket over 250 møter med vesterålsbedriftene.

NTW ble avsluttet med afterski og avskjedsmiddag på Snø i Lørenskog.

– Vi ser allerede fram til neste års NTW i Trondheim, avslutter pressemeldingen.

Fra Vesterålen deltok: Adventure 4 life - Akvakultur i Vesterålen - Arctic Whale Tours - Hurtigrutemuseet - Hvalsafari Andenes - Kvitnes Gård - Litløy Fyr - Marmelkroken - Museum Nord - Ringstad Resort - Skagakaia - Spaceship Aurora - Vesterålen Kysthotell - Best Arctic