I ei pressemelding fra selskapet skriver de at godt over 2200 lokalpassasjerer har vært med på seilasene som har ønsket å fortelle den glemte historien bak kystrutens opprinnelse.

Det var kaptein Tom-Rune Einarsen og maskinsjef Per Rydheim på Havila Capella som sto bak initativet, og de var begge ombord på årets siste historiske seilas.

– Disse tallene er over all forventning, og viser hvor mye Kystruten betyr for samfunnene langs kysten, og hvor sterkt historien står, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Lasse A. Vangstein i Havila Kystruten i pressemeldinga.

– Da vi bestemte oss får å gjennomføre disse seilasene var det ingen hos oss som turte å tro på så stort engasjement og så stor interesse. Der tok vi rett og slett grundig feil, samtidig som vi er imponerte og takknemlige for at dette tilbudet har blitt så godt tatt imot, fortsetter han.

Kaptein Tom-Rune Einarsen og maskinsjef Per Rydheim på Havila Capella, som tok initiativ til de historiske seilasen i Eidsfjorden. Foto: Martin Giskegjerde/Oclin

Mange ble stående igjen på kaia

Over 200 personer ble dessverre stående igjen på Stokmarknes før den siste seilasen, da det rett og slett var fullt.

– Våre skip er sertifisert for 640 passasjerer pluss mannskap, og i dag var det med over 420 fra Sortland og Stokmarknes. Da var skipet rett og slett fullt. Vi har ikke lov til å seile med flere enn passasjersertifikatet vårt, og vi kan ikke gå på kompromiss med sikkerheten eller bryte regelverket, forklarer Vangstein.

– At mange ble skuffet har vi selvfølgelig full forståelse for, og vi anerkjenner at logistikken på kaien i Stokmarknes nok ikke var optimal, spesielt i dag. Det er sterkt beklagelig, og vi skulle gjerne hatt alle med om bord om vi hadde hatt lov til det.

Nå skal høstens ekstraordinære utflukter til EIdsfjorden evaluteres.

– Hva fremtiden bringer er vanskelig å si, men jeg kan i alle fall si så mye som at det er mange i vårt selskap som allerede har ytret et sterkt ønske om en reprise på et senere tidspunkt, avslutter Vangstein.

VOL var med på én av de historiske seilasene. Under kan du se sakene som ble til av den turen: