Illustrasjonsbilde Foto: PETTER STRØM

I 2007 bestemt regjeringen seg for at slagvolum – bilmotorens sylindervolum – ikke skulle brukes i beregningen av engangsavgiften.

CO2-utslipp skulle heller brukes.

Biler som forurenser mye ble dermed dyrere.

Dieselbiler blir vurdert slik at de ikke forurenser like mye som bensinbiler, og ble derfor billigere.

I 2009 bestemte regjeringen seg for at CO2-utslipp skulle bli enda viktigere når avgiftene på bil skulle settes.

Det har ført til at syv av ti nye biler som kjøpes her til lands er dieselbiler.

Dette har gått ut over luftkvaliteten i norske byer.

– Det var godt ment da dieselavgiften gikk ned. Nå har vi oppdatert kunnskap om hvordan dette berører både allergikere og andre i de mest belastede byene, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til Aftenposten.no.

Høyre, Venstre og KrF foreslår at NOx-utslipp – utslipp av Nitrogenoksid, som er ganske likt i bensin og dieselbiler – heller skal brukes i avgiftsutregningen.

Kleppa varsler at regjeringen nå vil se nærmere på dette.

– Vi må ta på alvor de negative effektene som nå er påvist at dieselbiler har på byluften. Det betyr at vi i kommende budsjetter vil komme tilbake til hvordan det skal følges opp, sier Kleppa.

Ifølge avisen varsler hun også en «massiv satsing»" på alternative drivstoff.