Elbiler har vært rare, små plastkasser det har føltes litt skummet å hive seg ut i trafikken med. Men se her - en ordentlig bil på over ett tonn. Foto: Gard L. Michalsen

El-bil har vært sett på som litt sært, eksentrisk og mest for samvittighetens skyld. Nå er det snart ikke sånn lenger. Og nå kommer El-bilen til Sortland. Sigurd Pedersen AS skal levere en Peugeot iOn til Sortland kommune, og vi fikk låne bilen noen timer en formiddag til kjøring i både bygd og by.

Dette er ikke noen fullverdig biltest, men likefullt en liten prøvesmak på det som definitivt er framtida for bilbransjen.

Musestille

iOn ser ut som en liten Hyundai Atos. Det betyr at dette ikke er snakk om en mopedbil, det er en «ordentlig» bil. Men det er en stor forskjell, og det merkes når du setter deg bak rattet og vrir om nøkkelen:

Det er stille som i graven. Hver gang jeg prøvde, tok jeg meg selv i å tenke at motoren kunne vel ikke være på? Men joda, det var den. Det var bare å trykke på gassen og trille av gårde.

180 Newton

Og den triller faktisk ganske godt. Det har jo elektriske biler gjort lenge. Selv har jeg et traumatisk minne fra en trefelts E18 på Sørlandet for fem-seks år side. Jeg ble forbikjørt av en elbil i oppoverbakke. Det var ikke noe gøy.

Men det er faktisk ganske gøy å kjøre Peugeot iOn. Bilen triller spesielt godt i bykjøring, el-bilen har selvsagt automatgir, den stopper lett i krysset og er enda lettere å parkere.

Mer overraskende er det kanskje at den faktisk sparker overraskende godt i fra. iOn byr på 64 hester - det er som en hvilken som helst vanlig småbil med bensin. Men dreiemomentet på 180 Nm gir bilen faktisk en ganske god aksellerasjon.

Både her og der

Bilen måtte selvsagt testes utenfor bykjernen. Jeg tok den med meg på grusvei, landevei, oppoverbakker og nedoverbakker.

Det er når farta blir høy at man merker at dette ikke er en Mercedes eller BMW; å kjøre el-bil føles kanskje fortere enn det er. Bilen skal ha en toppfart på 130 km/t, men jeg tror ikke det er en behagelig følelse over tid. Dette er nok ikke bilen man kjører til Oslo med.

Kjør på!

Men hvor ofte kjører du egentlig til Oslo? Og hvor ofte kjører du turer som er lengre enn 15 km? For de fleste av oss er det egentlig ganske sjeldent, og for mange nesten aldri.

For den vanlige hverdagskjøringen holder denne bilen i massevis. Den er faktisk både enklere og på mange måter langt mer praktisk enn en stasjonsvogn eller stor SUV.

Denne elbilen trenger man ikke kjøpe for samvittighets skyld.

«Nesten gratis»

Samtidig er samvittigheten god - bilen har ingen CO2-utslipp. Den går på elektrisitet, har en rekkevidde på 150 kilometer, og kan «hurtiglades» på 30 minutter. Normal lading er seks timer.

Å kjøre miljøvennlig har sin fordeler. Bilen i seg selv er faktisk ganske kostbar, men han stat skal ikke ha noe for den: Det er ingen engangsavgift, og du slipper årsavgift. I store byer kan du parkere gratis, og kjøre lovlig i kollektivfelt.

Hva med drivstoff? Ladestasjoner vil poppe opp over hele landet i årene som kommer. Å lade den hjemme er heller ikke dyrt: Cirka 15 kroner koster det i elektrisitet å lade opp full tank.

Det er knapt en liter bensin.

Tenker å ta inn flere

- Dette er framtida. Framtidas biler vil gå på elektrisitet i en eller annen form, sier daglig leder Petter Løkken ved Sigurd Pedersen AS.

Bilen som nå er solgt, vil snart bruke av Sortland kommune i omsorgstjenesten, og blir dermed den første ordentlige el-bilen i Vesterålen.

Løkken har ikke noen ambisjoner om å selge hundrevis av elbiler i året med det første, men ser for seg å gjøre en innsats for å øke utbredelsen:

- Vi vurderer å ta inn en demobil, sånn at folk kan prøve el-bilen og den blir mer kjent, sier han.