Erik Treimann (25) fra Stokmarknes har laget videoer for artister som Röyksopp, M83, Morten Harket, Karpe Diem, og mange flere. Men det han virkelig bryr seg om er å skape kunst på sin egen måte.

– Noe av det kuleste å lage hadde vært om du hadde en skjerm som var 500x500 meter, og så hadde du «dritstore» høyttalere, og hver gang skjermen blinker hvitt kommer det en veldig dyp bass. Skape et «strobehelvete» (sterkt blinkende lys). En kan gå veldig aggressivt til verks på hva folk får av inntrykk.

Visjoner for framtiden

Treimann har i hovedsak holdt på med filmklipping, fotografi, og promoteringsarbeid, men er godt i gang med regi-jobber.

Blant annet har han regissert Karpe Diem sin musikkvideo «Gunerius», Kvelertak sin «Bronsegud», og flere musikkvideoer for rapperen Ivan Ave.

– Jeg hadde aldri tenkt at jeg skulle bli filmklipper, det bare falt ekstremt naturlig da jeg først begynte å gjøre det. Jeg hadde en måte å se på film som var bra for en klipper å ha. Jeg terpet og så nøye på detaljene, forteller hadselværingen.

Akkurat nå lager han musikkvideo for Lars Vaular’ kommende album. I tillegg lager han konsert-visualisering, bevegelige bilder som vises på scenen under opptreden, på Øyafestivalen i Oslo, hvor Vaular spiller på hovedscenen.

– Tanken fremover er at jeg kan fungere som regissør, med kunnskapen til både innfor foto og klipp. Det lå en slags oppbygging til det. Jeg tror det er lurt at jeg kasta meg ut i det, for da kan jeg lage filmproduksjoner alene.

Prisene

I 2014 vant Erik Treimann sin første store pris. Det var «Best edit» for Susanne Sundfør’  «Accelerate». Festivalen var Nordic Music Video Award, som var en av Norges største prisutdelinger for musikkvideoer.

– Jeg var ute og tok meg en «sigg», så hørte jeg at showet begynte. Jeg kom meg inn akkurat når de leste hvem som hadde vunnet. Da var det bare å komme seg rett opp og holde en kort takke-tale. Etter det var det gjort.

Siden da har Treimann blitt nominert til tre store priser, vunnet to andreplasser og fem førsteplasser. Tre av førsteplassene var for Musikkvideoen «Monument (The Inevitable End)», én for sistnevnte Susanne Sundfør’ «Accelerate», og i vår vant han for «Bronsegud» av Kvelertak.

– Det er fint at folk får priser, og en føler en viss glede, men til syvende og sist er det ikke derfor man lager film. Du har lyd, bilde og rørelse og du kan virkelig skape en relasjon til mennesker uten at det er vanskelig å forstå hvor du vil med det.

Kunstnerisk Kollektiv

«Mutual Intentions» er et kreativt kollektiv som baserer seg på løsninger som pusher musikk, konserter, og underholdning. I gruppen har Treimann ansvar for video, men den består også av kreative sjeler som holder på med alt i fra musikk, video, foto, tekstil og produktutvikling.

– Første gang jeg hørte noe om det var jeg ute å filmet en musikkvideo sammen med en kompis. Jeg sa at jeg var interessert, og to-tre uker senere hadde vi et møte alle sammen, og starta opp kollektivet.

Han har også jobbet mye med Stian Andersen, A-ha’ fotograf.

– Stian hadde hatt lyst til å lage musikkvideoer en stund, men han visste ikke hvordan man brukte filmmediet i det hele tatt. Det ble vår «connection» (kontakt). Han hadde sine kunnskaper og jeg hadde mine, så satt vi det sammen og dermed kunne vi begynne å lage video.

Sammen har de laget videoer for artister som Röyksopp, Karpe Diem, Lars Vaular, Susanne Sundfør. Musikkvideoen til Röyksopp sin «Monument (The Inevitable End)», har nær 6,4 millioner visninger.

– Vi har jobbet veldig tett sammen på alle filmene. Jeg er med både på sett og i planleggingen, så har Stian vært regissør. På grunn av at jeg har vært med og sett har jeg lært mye om hvordan man fungerer som regissør også.

«Dritgamle rockere»

I 2015 brukte han tre måneder på å klippe langfilm for punk-gruppa «Backstreet Girls». Det var en lavbudsjetts-produksjon hvor de hadde ett kamera som gikk dokumentarisk til verks å fulgte etter folk.

– Det bare fungerte veldig fint. Jeg jobbet med folk jeg likte å jobbe med, og generelt synes jeg punk og rock ’n roll er ganske kule greier.

Treimann var den eneste som redigerte, og ble dermed den som skulle skape en historie ut i fra materiale som hadde blitt tatt opp.

– Det at en skal holde alt profesjonelt, og ha en tanke om hva som er profesjonelt er litt negativt. Man bør heller jobbe ut i fra hva en skal lage. Og spesielt i denne produksjonen var det en ganske «rock’n roll, øl, punk»-greie som skjedde. Jeg kunne være såpass uprofesjonell i hvordan jeg satt den sammen, siden det var en dokumentar om «dritgamle rockere» som går på Nav, som fortsatt har spilt i band i 30 år. En skal ikke lage noe Hollywood produksjon til det, og det synes jeg er fint.

Mest stolt av «Bronsegud»

Tidlig i vår ble musikkvideoen «Bronsegud» for Kvelertak publisert. Videoen lagde han sammen med Stian Andersen. Treimann var regissør og fotograf, og klipper. Av alle musikkvideoer han har vært med på er dette den han er mest stolt av.

– De lot oss gjøre egentlig hva vi ville, og vi fikk lov til å bestemme hvilken låt vi ville lage video til. «Bronsegud»-låten er den nest minst populære på den siste skiva. Men det var bare dette med at vi kunne regissere en film såpass hardt i klipp som jeg synes var utrolig kult. Det føles bra å ha gjort noe som du har bryna deg ordentlig på, og prøvd å få til å virke som en morderne alternativ greie, og så fungerer det. Det er jeg veldig fornøyd med. Og at den faktisk har et visst preg av stillhet og følelse i seg som ikke så mange andre filmer jeg har gjort har.

Treimann og Andersen vant prisen «Beste Musikkvideo» på Kortfilmfestivalen Grimstad i vår for den. Videoen ble også nominert på Berlin Music Video Awards til «Best Cinematography».

– Vi hadde kommet til stadiet hvor vi visste at vi kunne lage live-video som smelte og fungerte på et energisk nivå sånn at folk blir gira. Men vi måtte virkelig gruble på hvordan vi skulle løse noen ting. Jeg likte veldig godt at vi brukte lang tid på å bare tenke hvordan du kan løse en film på en litt annerledes måte, enn å bare klippe den sammen.

Nederst på siden ser du en musikkvideo for Tøyen Holding og King Skurk Ones «247», én av de seneste arbeidene til Treimann, hvor også stokmarknesværing Martin Ask Eriksen (25) har hjulpet til.

– Når jeg hørte ideen fikk jeg helt «lættis» (morsomt), og når jeg fikk vite Erik Treimann skulle lage den skjønte jeg at det ville bli en «umiddelbar klassiker», sier King Skurk One til 730.no.