Foto: unknown

- De som skifter hjul i disse dager bør etterstramme etter å ha kjørt 30 kilometer, sier Engebretsen.

I vår etter at det var skiftet fra vinter- til sommerhjul rykket NAF ut i løpet av 7 dager til 12 bilførere som hadde mistet hjulet, 34 bilister som hadde løse hjulbolter, 4 som hadde knekte hjulbolter og 85 som hadde hjulbolter som var trukket til for hardt. Det mener Engebretsen er et høyt tall.

- Det er svært viktig å trekke til hjulboltene med riktig moment. Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man derimot til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser.

Vit hvordan du skifter hjul

NAF anbefaler at man skifter hjul selv. Dette er god trening, og man får sjekket at utstyret i bilen fungerer. Dermed er man godt rustet dersom man trenger å skifte hjul ved punktering. Og husk at instruksjonsboka i bilen forteller deg hvor utstyret er i bilen og hvordan du skifter hjul.

Punktering som ikke lar seg reparere er en betydelig assistanseårsak. Mange nye biler har ikke reservehjul, men skum som skal lappe dekket. NAFs tall viser at det er en del som får for store hull i dekkene til at de lar seg reparere med skum. 58 bilister erfarte dette i løpet av de 7 dagene i vår. - Det er lov å ha et av sommerhjulene i bilen som reservehjul i vinterhalvåret, avslutter Engebretsen.