I tabellen under er det presentert en variasjon av de bilaktørene i Sortland som har levert regnskapet for 2016, og som har omsatt for mest. Vi gjør spesielt oppmerksom på Arvid Nyborg As, den største aktøren.

Arvid Nyborg AS omsatte i fjor for en halv milliard kroner, men dette er også medregnet hans selskaper i Harstad og Tromsø.

Nyborg selv er veldig fornøyd med omsetningen for 2016.

– Jeg er veldig godt fornøyd med den. Det er den høyeste vi har hatt så langt siden oppstart, forteller han.

Han understreker at han også er veldig fornøyd med driftsmarginene i 2016.

Ifølge han er marginpresset stort i bilbransjen, som vil si at man tjener mindre per enhet man selger.

– Men med utfordringer kommer det også muligheter.

I vår tabell har vi også med aktører som driver med salg, utleie og reparasjoner, bensinstasjoner, kjøreskoler og Statens vegvesen.

Tabellen er ikke komplett. Det vil si vi har utelatt noen bedrifter, eksempelvis noen som ennå ikke har levert 2016-regnskap. Statens vegvesen har flere avdelinger i kommunen som har ansvar for drift og vedlikehold, plan og forvaltning og trafikant og kjøretøy. Samlet har de i all hovedsak ansvar for statlige veier i regionen, samt noen fylkesveier. Veiseksjonen i Vesterålen regner med å omsette for 73 millioner kroner i 2017, mens avdelinger trafikant og kjøretøy har fått tildelt totalt 32 millioner i 2017. Disse millionene skal fordeles på de fem trafikkstasjoner.

Staten

Statens vegvesen har en avdeling på Sortland. Den bidrar med mye penger. Veiseksjonen i Sortland er i utgangspunktet en byggherreorganisasjon, som har inngått kontrakter med forskjellige entreprenører.

– Kontrollingeniørenes oppgave er å sørge for at de som har anbudet gjør den jobben vi har bestilt og som vi betaler for, forklarer Andersen.

I drift- og vedlikeholdsavdelingen på Sortland har de tre kontrollingeniørene ansvar for rundt 800 kilometer med statlig vei i Vesterålen.

– Det er til tider hektisk, spesielt under ferieavviklingen.

Opptatt av vei: Jim Roger Andersen (44), kontrollingeniør ved Sortland trafikkstasjon, mener at folk flest er veldig opptatte av vei. – V får tilbakemeldinger fra førerne hvis det er noe, men jo bedre veiene er, jo mindre hører vi fra dem, forteller han.

– Mye av pengene er låst opp

Ifølge Johnsen vil drift og vedlikehold på Sortland omsette for rundt 73 millioner kroner i 2017 totalt.

Andersen mener at veistandarden på de statlige veiene i regionen er bra, men han skulle ønske at de fikk bevilget litt mer penger.

– Da ville vi kunne fått opp standarden på veiene enda mer, sier han.

Han forklarer at mye av de pengene hans avdeling regner med å omsette for, er låst opp mot kontrakter med de to entreprenørene de per dags dato jobber med.

– Blir det da en hard vinter, kan det være lite penger igjen til for eksempel grøfting.

Delt i to seksjoner

Trafikkstasjonen på Sortland er delt inn i to seksjoner, drift og vedlikehold og plan og forvaltning, og har til sammen tolv ansatte.

Ved drift og vedlikehold består arbeidet av litt av hvert, alt etter hvilken sesong man er i.

– Om sommeren kontrollerer vi at de innleide entreprenørene kantklipper, drenerer, rensker grøftene, reparerer asfalten og slikt, mens om vinteren går det mer på brøyting, strøing, oppsetting og nedtaking av veistikker, forteller Andersen.

Innen plan og forvaltning dreier arbeidet seg mer rundt oppgaveløsing som er avgjørende for at maskineriet skal fungere.

– Oppgavene spenner over flere ulike fagfelt, som for eksempel planlegging av nye prosjekter, behandling av søknader om dispensasjon fra planer og byggegrenser, behandling av søknader for avkjørsler, arbeidsvarsling, forklarer Tor Ivar Johnsen, seksjonsleder ved Vegseksjonen Midtre Hålogaland.

AktørOmsetning i mill kr
Arvid Nyborg As531
Sortland Caracan92
Sigurd Pedersen85
Vesterålen Bil59
Auto 300044
Vesterålen Caravan42
Custom Shop9
AI Trafikkskole8
Bilutleie Vesterålen5
Sortland Bil5
KS Bil og karroseri5
Arnes Bilutleie4
Bensinstasjoner100+
Vegvesenet75-95
Diverse annet10
Totalt1.094