- Hydrogen er akkurat nå for lite lønnsomt, derfor vurderer vi om andre kan overta driften, sier informasjonssjef Morten Eek i Statoil ASA til Klassekampen.

Produsentene av hydrogenbiler begynner først nå å få konkurransedyktige biler klare for veiene. De er ikke fornøyde med at infrastrukturen kan forsvinne, og mener Statoils snuoperasjon setter Norges status som foregangsland i fare.

- Vi i Norge har kjempet i to-tre år for å bli et av tre land hvor Mercedes skulle teste bilene sine. Nå har vi ti biler klare, sier Johnny Danielsen, som er direktør for personbiler i Mercedes-Benz Norge. Som er en del av importørfirmaet Bertel O. Steen.

Han kan fortelle at Mercedes satser på å ha det de kaller en «prisfornuftig» hydrogenbil klar i 2014, mens Toyota og Mazda vil ha det samme kort tid etter.

Den første hydrogenstasjonen i Norge ble åpnet på Forus utenfor Stavanger i 2006. I 2009 var hydrogenveien med stasjoner i Stavanger, Porsgrunn, Drammen og Oslo klar. (©NTB) (©NTB)