Ivar Tjønsø og Christoph Segelitz leverer platene til det som kan bli en vektrevolusjon i tungtrafikken. Foto: Erik Jenssen

Tyske Christoph Segelitz har i flere år arbeidet med å knekke koden for hvordan man kan fremstille komposittplater på en rimelig og enkel måte. Det tok ham fire år og et par branntilløp i verkstedet før han endelig kunne slå fast at den optimale miks av ingredienser var funnet.

Ingrediensene som inngår i prosessen reagerer nemlig ganske heftig med hverandre, og utvikler høye temperaturer hvis man ikke, som Segelitz, har funnet den helt rette miksen av komponenter.

Nå har han sammen med Ivar Tjønsø stiftet selskapet Viking Composite, som i forrige uke startet opp produksjon i Norrøna-bygget i Sigerfjord. Anlegget her vil tjene som et testanlegg for utvikling av prototyper, forteller daglig leder Ivar Tjønsø.

Platene vil få flere anvendelser, men først ut er bilbransjen, der selskapet ST Bilbygg i Lødingen har utviklet dyreskap for dyretransportøren Steve Strøm.

Vesterålen Composite leverer råbygget til ST Bilbygg, som deretter utstyrer skapet og monterer det på kundenes chassi.

Det første skapet ble i september vist frem under ”Transport 2011” på Lillestrøm, og daglig leder i ST Bilbygg, Børre Ellingsen kan fortelle om stor interesse og arbeid i etterkant av messa.

- Ytterligere to dyreskap skal leveres til kunder i Trøndelag før jul, og vi sender i disse dager ut tilbud på flere volum- og thermoskap som følge av kontakten vi hadde med kunder på messa.

- Fortsatt vil nok en del kunder ønske seg tradisjonelle sandwich-materialer, men vi tror at flere kommer til å se fordelene med styrken og vekten i kompositt, sier Ellingsen.

Skapet som ble utstilt under messa på Lillestrøm ble ifølge Ivar Tjønsø i Vesterålen Composite 1300 kilo lettere med deres plater enn det ville blitt med tradisjonelle materialer. Beregninger ST Bilbygg har gjort sammen med en av billeverandørene anslår at hvert reduserte tonn vekt kan spare i snitt 0,2 liter drivstoff per mil.

- Dermed mener vi materialvalget vil betale seg svært godt når man begynner å snakke årsregnskap for kundene. Likevel tror vi komposittskapene må konkurrere på pris for å vinne marked. Det er vel gjerne slik at ingen betaler mer enn de må, uansett hva vi forteller om fordeler i drifta, erkjenner Børre Ellingsen.