– Det er bra for havnene, det er bra for Hurtigruten – og ikke minst er det bra for innbyggerne i Bergen og de andre byene langs kysten. Vi er glade for at Bergen havn viser vei, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Bergen er den første havnen som tilbyr landstrøm til Hurtigrutens skip. Med det helautomatiske anlegget skjer tilkoblingen i løpet av få minutter. Det betyr at hutigruteskipene kan slå av motorene og benytte seg av strøm produsert på vannkraft i stedet for dieseldrevne hjelpemotorer de opp til åtte timene skipene ligger til kai i Bergen hver dag.

– Vi trenger tiltak som dette. Landstrøm betyr renere byluft og lavere klimagassutslipp. Her har både Bergen Havn, Hurtigruten og Enova spilt en viktig rolle. Jeg ser nå fram til at vi bygger ut landstrøm ved stadig flere kaier i norske havner, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) i pressemeldingen.

Den storstilte landstrømsatsingen er bare det siste av en rekke miljøtiltak i Hurtigruten. De siste årene har selskapet brukt flere hundre millioner på grønne ombygginger av motorer, skifte av propeller og andre miljøoppgraderinger av flåten.

Hurtigrutens skip bruker det reneste drivstoffet som er tilgjengelig, og kjemper sammen med blant annet Bellona for et internasjonalt forbud mot forurensende tungolje. Ifølge pressmeldingen har Hurtigruten også verdens mest miljøvennlige ekspedisjonsskip med store batteripakker og hybriddrift under bygging.