Ifølge NRK var det 44 passasjerer ombord ved grunnstøtingen. Båten fikk slagside og alle passasjerene ble evakuert. Ingen av dem ble skadet i hendelsen.

– Det er trist at D/S Børøysund har grunnstøtt i Oslofjorden, selv om vi er lettet over at passasjerene er evakuert. Dampskipet er et av bare 15 fredede skip i Norge, og fikk fredningsstatus i 2014, sa riksantikvar Hanna Geiran til NTB torsdag kveld, og krysset fingrene for mindre skader og at det er mulig å få skipet trygt i havn.

– Jeg hørte at det ikke var vanninntrengning, så jeg regner med at båten holder om de får den av grunn. Da skal det gå bra, sier hadselværing og direktør for Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum, Sten Magne Engen, til VOL fredag morgen.

Sten Magne Engen, direktør for Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum. Foto: Elisabeth Bergquist

Ifølge Norsk Veteranskibsklub ble veteranbåten ble bygget i 1908 og het da DS Odin. Den trafikkerte hovedsaklig Trondheimsfjorden frem til 1. verdenskrig, da det ble omgjort til krigsskip og fungerte som bevoktningsfartøy. I 1923 ble båten solgt til vestlandet, før det igjen ble lagt ut for salg i 1925.

Det var da båtens historie i Vesterålen startet. Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) kjøpte den og døpte den om til DS Børøysund.

«Båten ble en viktig trofast lokalbåt i Vesterålen og Lofoten, med faste ruter mellom større og mindre steder i dette omfattende og tilnærmet veiløse øyriket. Det var en meget populær båt blant publikum, rent og hyggelig ombord, ifølge muntlige kilder. Det må også ha vært en god arbeidsplass, noe en minimal utskiftning av både offiserer mannskaper tyder på.», står det på Norsk Veteranskibsklub sin hjemmeside.

DS Børøysund liggende til kai i Oslo noen få dager før båten grunnstøtte. Foto: Svein Spjelkavik

Børøysund ble i 1960 solgt til Hadsel Yrkesskole og Maskinistaspirantavdeling og fikk på ny nytt navn, Hyma. Der ble båten brukt i undervisning frem til 1969, da den ble solgt til Norsk Veteranskibsklub i Oslo. Den fikk tilbake sitt gamle navn, Oslo som hjemmehavn og har siden den gang blitt brukt til passasjerskip og charterturer.

– Godt vedlikeholdt

Engen i Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum sier at han ikke aner hva som kan være årsaken til grunnstøtingen.

Det er vanskelig å si i Oslofjorden, det kan være alt mulig rart. Det blir vel sjøforklaringa som skal avgjøre det.

– Det er jo en gammel båt. Den er ikke så tykk i alle platene i bunnen, men jeg tror den er godt vedlikeholdt og at de har byttet plater etter hvert som det har vært nødvendig. Det høres ut som om de har gjort en god jobb og at den har tålt støyten.