I sin forklaring på hvorfor han kjøpte båten, sa saksøker at han ønsket seg en båt i forbindelse med pensjonsalder. I retrospekt la han ikke skjul på at han nok var litt naiv i forbindelse med kjøpet for to år siden.

– Han ga meg flere opplysninger om båten og sa blant annet at den ikke hadde grunnstøtt, ikke hadde tatt inn vann og at alt var tipp topp. Motoren var også å betrakte som ny, sa han.

– Bra pris

Saksøker fortalte videre at han syntes båten så veldig grei ut, og ikke minst at prisen var god.

– Jeg synes at 800.000 var en bra pris og takket ja, fordi dette var akkurat en slik båt jeg trengte. Jeg så ingenting som kunne antyde at båden hadde skade på skroget, sa han i sin partsforklaring.

I starten fungerte båten fint og de små problemene som dukket opp, var den saksøkte svært behjelpelig å ordne.

Ble mer fortvilt

Etter hvert som han innså at det var flere problemer med båten og at den blant annet hadde korrosjonskader, ble han mer og mer fortvilt.

– Jeg har arbeidet på sjøen i mange år og vet at alt som kommer i kontakt med saltvann, får man problemer med. Man kan få ting og utstyr opp å gå igjen, men problemene vender stadig tilbake. Ledninger som har vært i vann, trekker saltvann. Det ble etter hvert slik at jeg ikke kunne stole på båten. Jeg tenkte etter hvert at jeg kan ikke ha den, sier han og innrømmet at han nok hadde vært naiv i forbindelse med båtkjøpet

Solgte ikke båt med skader

På spørsmål om hvorfor han ikke tok all historikken til båten inn i kontrakten, uttalte saksøker at han nok hadde brukt mer tid om han visste det han vet i dag.

Samtidig fraskrev han seg ansvar for at han solgte en båt med skader.

– Jeg skiftet ut flere komponenter, også elektriske, inkludert dynamo. Jeg satte også inn ny motor tidlig. Motoren var helt fin og hadde gått få timer. Jeg tenkte aldri at det var noen feil med skroget eller andre ting som hadde med skroget å gjøre, sier den saksøkte, som antar at han brukt rundt 350.000 på vedlikehold og restaurering av båten før han solgte den.