- Flytting av avgifter fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta er definitivt et skritt i riktig retning. NAF har jobbet for dette lenge, og anser denne endringen som en viktig seier, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Totalt blir avgiftstrykket på bil noe lavere i 2012 enn det det er i dag. Også den varslede økningen i pris på dieselbiler blir mindre dramatisk enn de siste ukers lekkasjer tilsa. I og med at motoreffekt får mindre betydning, veier dette opp for innføring av NOx i avgiften på kjøp av bil.

- For de som eier en dieselbil i dag får endringene ingen betydning. De som skal kjøpe seg en bil i 2012 kan velge en miljøvennlig og sikker bil til en gunstigere pris, sier Skjøstad

Andre endringer i avgiftssystemet viser også at regjeringen er på rett vei. Omregistreringsavgiften reduseres og vrakpanten økes noe.

- Lavere omregistreringsavgift er viktig for den store gruppen av bruktbilkjøpere og økt vrakpant vil få flere gamle biler ut av bilparken, sier Stig Skjøstad. - NAF har blitt lyttet til også her, men vi skulle selvsagt sett at vrakpanten var hevet enda mer, fortsetter han.

Selv om regjeringen har tatt viktige grep, er det mye som gjenstår før vi har et avgiftssystem som er robust og bygd for fremtiden. Fremdeles preges avgifssystemet av et lappverk.

- Denne lappingen på avgiftssystemet har preget bilavgiftene siden den første bilavgiften kom i 1917, sier Skjøstad. - Finansdepartementet har tidligere signalisert at det skal foretas en i gjennomgang. Denne må ikke legges på is med dagens endringer, avslutter han.